Hjärtat uppmärksammar barns allergi – både hemma och borta

12 februari 2014

Apotek Hjärtat stödjer under 2014 Barnallergiåret som drivs av Astma- och Allergi­förbundet. Apotekskunderna märker vårt fokus på luftvägsjukdomar på flera sätt. I februari får medlemmar i Klubb Hjärtat möjlighet att skänka sina bonus­poäng till Gundua och stödja behandling av astma och KOL vid hälsokliniken i Kenya.

Apotek Hjärtat är stolt huvudsponsor av Barnallergiåret och samarbetspartner till Astma- och Allergiförbundet. Samtidigt fortsätter Apotek Hjärtats långsiktiga engagemang för Gunduakliniken och befolkningen i Ex-Lewa, ett samhälle i norra Kenya.

– Vi vet att många av våra kunder vill vara med och göra skillnad för behövande, oavsett om dessa bor i Sverige eller längre bort, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Syftet med Barnallergiåret är att öka kunskapen och förståelsen för astma- och allergi­sjukdomar hos barn och ungdomar. I samband med Världsastmadagen 6 maj  samarbetar Apotek Hjärtats apotek med lokala föreningar inom Astma- och Allergi­förbundet.

Skänka poäng
Apotek Hjärtats kunder kan under en period skänka sina poäng till stöd för behandling av astma och KOLvid Gunduakliniken. De medel som samlas in går till klinikens inköp av inhalatorer. Redan i mars reser två medarbetare inom Apotek Hjärtat till Kenya för att utbilda klinikpersonal och patienter om hur man använder inhalatorer.

Gunduakliniken är belägen på cirka 2 400 meters höjd. Dagarna är varma och nätterna ofta väldigt kalla, samtidigt som miljön är mycket dammig. Dessutom lagas mat över öppen eld, ofta i små rökiga skjul. Luftvägssjukdomar är därför vanliga bland  befolkningen som inte har råd med förebyggande behandling.

Om Gundua:  apotekhjartat.se/gundua/ och gunduafoundation.org/

Insamlingen pågår mellan 14 februari och 2 mars.

För mer information, kontakta:
Presschef Erika Burlin Hellman, telefon 0705-19 49 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se