Hjärtat tar över läkemedelsförsörjningen i Landstinget Sörmland

17 juni 2014
Apotek Hjärtat vinner Landstinget Sörmlands upphandling av läkemedelsförsörjningstjänster för hälso- och sjukvården. Apotek Hjärtat har redan öppenvårdsapotek på samtliga sjukhus i länet och får nu en central position i den vårdnära läkemedelsförsörjningen i Sörmland. I dagarna har också beslut fattats om att Hjärtats befintliga avtal med sex landsting och regioner är förlängda.

Upphandlingen i Landstinget Sörmland omfattar i princip samtliga tjänster inom läkemedels­försörjning och läkemedelsnära kunskaps- och tillverkningstjänster, inklusive ex tempore-beredning, till sjukhusen i Eskilstuna, Nyköping, Katrineholm samt övriga sjukvårdsinrättningar inom landstinget.

Det nya uppdraget beräknas omsätta cirka 170 miljoner kronor per år och tillträds i juni 2015. Avtalstiden löper fram till och med 31 maj 2018, med option till förlängning med sju månader.

Apotek Hjärtat har sedan tidigare avtal om drift av sjukhusapotek och tjänster inom läkemedelsförsörjning för hälso- och sjukvården med sex landsting/regioner. Samtliga väljer nu att förlänga sina avtal. Det gäller Region Skåne, Region Gotland samt landstingen i Kronoberg, Kalmar, Blekinge och Västmanland. Dessutom har Apotek Hjärtat avtal med flera vårdföretag om kvalitetsgranskning av deras läkemedelshantering.

– Vi vill vara en kompetent samarbetspartner till vården och planerar att expandera inom denna delmarknad. Därför är vi mycket glada över avtalet med Sörmland och att vi också får fortsatt möjlighet att utvecklas tillsammans med hälso- och sjukvården i Gotland, Skåne, Västmanland, Kronoberg, Kalmar samt Blekinge, säger Tony Rydberg, chef för Apotek Hjärtats affärsområde Vård och omsorg.

Affärsområdet har sitt ursprung i Vårdapoteket som förvärvades av Apotek Hjärtat 2013. Inriktningen är professionell läkemedels- och apoteksservice till landsting, kommuner, privata vårdgivare och andra avtalskunder, exempelvis veterinärer, djurägare och tandläkare.

Expansionsplaner
Apotek Hjärtat har som mål att expandera inom B2B-marknaden inom apoteks­branschen. Privata vårdgivare, tandläkare, veterinärer, djurägare, myndigheter, kommuner m.fl. kan teckna avtal med Apotek Hjärtat dels avseende inköp av läkemedel men också om olika typer av farmaceutiska tjänster.

Apotek Hjärtat har i dag avtal om kvalitetsgranskning av läkemedelshanteringen med Ambea och Attendo. Dessutom anlitar Bergslags­sjukhuset Apotek Hjärtat för leveranser av läkemedel samt farmaceutiska tjänster såsom läkemedelsservice och kvalitetsgranskningar.

Fakta om de sex förlängda avtalen med regioner och landsting
Region Gotlands avtal med Apotek Hjärtat omfattar försörjning och cytostatika­tillredning och avropas nu för andra gången till och med september 2015.

Region Skåne nyttjar nu sin option att förlänga avtalet för läkemedelsservice och vätskevagnsservice, vilket innebär att regionen är kund hos Hjärtat till och med augusti 2017.

Landstinget Västmanlands avtal gäller försörjning, cytostatikatillredning samt farmaceutiska tjänster (till exempel kvalitetsgranskningar, kliniska prövningar, läkemedelsservice etc.) och är nu förlängt till och med september 2015. Detta avtal innehåller option till förlängning till och med september 2017.

För landstingen Kronoberg, Kalmar respektive Blekinge omfattar avtalen försörjning, cytostatika- och radiofarmaka tillredning och dessa avtal förlängs fram till årsskiftet 2016.

För mer information kontakta:
Erika Burlin Hellman, presschef telefon 0705-19 49 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se