Godare jul när Hjärtat gör gemensam sak med UNICEF

24 november 2014

På Apotek Hjärtat kan du köpa julklappar som gör skillnad. UNICEFs gåvobevis på vattenreningstabletter är en riktigt god julklapp. Varför inte kombinera en egen personlig klapp med ett gåvokort och utvalda godsaker ur Hjärtats julsortiment? I år bidrar dessutom Hjärtat till UNICEF med en krona för varje såld saffranspåse.

November och december är den tid på året då svenskarna skänker mest till UNICEF. Apotek Hjärtat samarbetar med UNICEF för fjärde julen i rad.

– Julen är en glädjens högtid, eller den borde åtminstone vara det, men faktum är att det just nu pågår fler katastrofer än på mycket, mycket länge, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Värst är läget i Syrien, Sydsudan, Gaza, Irak och eboladrabbade områden – men dessutom behövs akut hjälp på nästan 300 andra platser, enligt UNICEF. Som alltid är det barnen som drabbas värst. Många blir föräldralösa, utsätts för vätskebrist och behöver vaccin mot polio, mässling och stelkramp. Och det är barnen som dör först av undernäring.

– Den här julen är det inte tanken som räknas. Det är julklapparna, säger Veronique Lönnerblad, generalsekreterare för UNICEF i Sverige.

Genom att köpa ett gåvobevis i form av ett kort hos Hjärtat för 49 kronor ser du på ett enkelt sätt till att 5 000 liter vatten kan renas. UNICEF lovar att vattenreningstabletterna kommer fram till de barn som är i allra störst behov av hjälp.

Julstämning på Hjärtat
– Vi vet från tidigare kampanjer att våra kunder gärna bidrar för att göra gott för andra. För oss på Hjärtat betyder det att vi känner en särskild glädje förknippad med kundmötena inför julen, säger Annika Svedberg.

Nu plockar vi fram apoteksklassiker som senap, saffran – både malda och hela pistiller, glykos, glöggkryddor och även en del nyare inslag som julte, lakritsstång och chokladhjärtan. För den som har långt till närmaste Hjärtat, går det att handla klapparna – även UNICEFs gåvokort – på apotekhjartat.se

UNICEF levererar produkter som räddar barns liv

Varje dag dör 17 000 barn under fem år av sjukdomar som med enkla medel skulle kunna förebyggas. Det går att göra något och utvecklingen har gått framåt de senaste åren, men det går för långsamt. Läs mer om hur du kan bidra på www.unicef.se

För mer information kontakta:
Erika Burlin Hellman, presschef, telefon 0705-19 49 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se