​Fiskar och barn ska motivera till att returnera läkemedel

19 februari 2015

Nu ska Apotek Hjärtat öka insamlingen av överblivna läkemedel med 40 procent. Genom en ny framtidsinriktad kampanj ska fler engageras i insamlingen. Tvåkönade mörtar är en av följderna när läkemedel hamnar i våra vattendrag.

250 ton läkemedel slängs varje år i hushållsavfallet och varannan vuxen lämnar inte in sina överblivna läkemedel på apotek. Under förra året genomförde Apotek Hjärtat en rad aktiviteter för att öka kunskapen om att läkemedel inte ska slängas bort eller spolas ner.

Då ökade inlämningen med 20 procent under kampanjperioden, vilket motsvarade 6 ton läkemedelsrester mer än normalt under en månad. Nu hoppas Hjärtat kunna dubbla den siffran.

– Vi samlar in överblivna läkemedel för kommande generationers skull. Vattenreningsverken klarar inte av att rena vattnet från alla läkemedelssubstanser vilket leder till antibiotikaresistenta bakterier och förhöjda hormonnivåer hos fiskar som riskerar att bli infertila, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Nytt beteende kräver engagemang
Mörten är en utsatt fiskart vars fortplantning störs av läkemedel så till den grad att den kan bli tvåkönad. I Hjärtats nya kampanj har mörten en huvudroll som budskapsbärare. För att fler ska börja lämna in sina överblivna läkemedel på apotek, finns en sajt (apotekhjartat.se/mortfadder) där man kan bli fadder åt en mört och dela detta på Facebook.

– För några decennier sedan slängde ju många sina burkar och flaskor i naturen. I dag är det självklart att panta i butiken och slänga glasflaskorna i återvinningen. Vi vill bidra till en liknande förändring men vi behöver bli fler som hjälps åt, säger Annika Svedberg.

På den nya sajten finns också ett räkneverk som visar hur mycket läkemedel som kunderna lämnar in i våra apotek.

– Egentligen är det ju rätt enkelt att ta med överblivna läkemedel till sitt apotek. Ta med en påse hem vid nästa apoteksbesök, samla ihop de mediciner du inte använder och lämna in påsen till oss på Hjärtat. Då gör du naturen en stor tjänst.

Hjärtats genomskinliga miljöpåse kommer under kampanjen att byta utseende och bli festligt guldfärgad på ena sidan. Guldet markerar att apotekskedjan fyller fem år i februari 2015.

För mer information kontakta:
Erika Burlin Hellman, presschef, telefon 0705-19 49 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se

Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är Sveriges största privata apoteksaktör med över 300 apotek runt om i landet. Omsättningen är cirka 9 miljarder kronor. Från januari 2015 ingår Apotek Hjärtat i ICA Gruppen.