En av fyra har beställt receptbelagda läkemedel online

18 september 2017

Apotek Hjärtats undersökning e-hälsoindex visar att drygt var tredje har köpt apoteksprodukter på nätet. Fler än var fjärde, 28 procent, har också beställt hem sina receptbelagda läkemedel från ett apotek online med hjälp av e-recept. De vanligaste anledningarna till att hämta ut läkemedel på nätet, istället för i ett fysiskt apotek, är att det ansågs vara mer bekvämt, gick snabbare eller att man ändå skulle köpa andra apoteksprodukter på internet.

I Apotek Hjärtats e-hälsoindex har över 1000 personer svarat på frågor om sina digitala hälso- och apoteksvanor. I undersökningen, som är genomförd av Novus, framkommer det att det är vanligt att sköta sina apoteksärenden online. Fler än var tredje person har handlat receptfria läkemedel och andra apoteksprodukter på internet. Det är betydligt vanligare bland kvinnor, där 44 procent har handlat online, vilket kan jämföras med 27 procent bland män.

Fler än var fjärde person har beställt hem sina receptbelagda läkemedel via ett apotek på nätet. De vanligaste anledningarna är att det kändes bekvämare, gick snabbare eller att det ändå skulle köpas andra apoteksprodukter.

­ – Samtidigt som många tycker att det är smidigt att sköta sina receptärenden online bekräftar undersökningen bilden att en stor andel fortfarande väljer att hämta ut sina läkemedel i ett fysiskt apotek. En av anledningarna är den personliga kontakten. Det är något som vi på Apotek Hjärtat månar om. Vi fortsätter att satsa på rådgivning och service i våra fysiska apotek samtidigt som vi tar till vara på digitaliseringens möjligheter, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Personer som ännu inte har testat att hämta ut sina receptbelagda läkemedel på nätet svarar tre av tio att de inte känt ett behov. Ett annat vanligt skäl är att man behövde läkemedlet direkt och inte kunde vänta på leveransen. Det svarar 26 procent.

Leveranstiden är en otroligt viktig aspekt när det kommer till beställningar av apoteksprodukter online, särskilt när det gäller receptbelagda läkemedel. I många fall är det viktigt att mottagaren får sin leverans redan samma dag. För att kunna tillgodose det behovet utökar vi ständigt våra olika leveransalternativ, säger Annika Svedberg.

E-hälsoindex visar även att 50 - 64 åringar i störst utsträckning hämtar ut receptbelagda läkemedel på nätet. Beteendet är också vanligare bland de som hämtar ut läkemedel mer än en gång i kvartalet, där närmare fyra av tio använt sig av e-recept någon gång.

Så enkelt beställer du hem receptbelagda läkemedel på nätet

Vid ditt läkarbesök skickar läkaren ett e-recept i ditt personnummer. Receptet blir då tillgängligt även för beställning på nätet. Följ sedan nedan tre steg:

1) Logga in på apotekhjartat.se med BankID för att se och beställa mediciner du fått på recept.

2) Gå till aktuella recept. Under aktuella recept ser du dina läkemedel. Klicka på Köp för att lägga till i varukorgen och gå sedan till betalning.

3) Dina mediciner levereras fraktfritt hem till dig, till valfritt ombud eller apotek.

Du kan även hämta ut läkemedel till ditt djur, till dina barn eller till någon du har fullmakt för. För att få rådgivning och information kring dina läkemedel och din beställning kan du som inloggad chatta med en farmaceut.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Apotek Hjärtat under augusti 2017 och har 1074 respondenter. Undersökningen är statistiskt säkerställd och är genomförd via webbenkäter.

Med cirka 390 apotek runt om i landet och en omsättning på cirka 12 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största privata apoteksaktör. Visionen är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och apotekhjartat.se.