Barnvisor i dubstep-version ska hålla myggen på avstånd i sommar

12 juni 2019

Myggbett är ett plågsamt inslag under sommarmånaderna – speciellt för våra små. Enligt en ny vetenskaplig studie* kan dock musikstilen dubstep göra myggor mindre benägna att bita. Lagom till midsommar släpper därför Apotek Hjärtat albumet Smashing Mosquito Summer Edition 2019 – med fyra klassiska barnvisor i dubstep-version som ska hjälpa till att hålla myggorna borta.

Sommarens irriterande plågor får sig en tuff match när Apotek Hjärtat släpper sitt album med klassika barnvisor i dubstep-versioner. Enligt en studie* påverkar mixen av de väldigt höga och låga ljudfrekvenserna, som är typiska för dubstep, myggornas beteende, vilket bland annat får dem att bita mindre.

- Kombinationen mellan klassiska barnvisor och dubstep visade sig vara riktigt svängig! De här låtarna har stor chans att bli årets sommarplågor, som även råder bot på sommarplågorna, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Albumet Smashing Mosquito Summer Edition 2019 släpps på flera streamingtjänster, däribland Spotify och YouTube, den 12 juni och innehåller hitsen: Små grodorna (Kli-max Remix), Huvud, Axlar, Knä & Tå (Sunset Dubstepmix), Imse Vimse Spindel (Mosquito Mix) samt Klappa händerna (BzzBzz Mix). Låtarna syftar till att underhålla såväl barn som vuxna, samtidigt som de hjälper till att hålla myggen borta. Låtarna är framtagna av producenterna Martin Åberg och David Lindvall, som står bakom dubstep-duon Kloudmen.

– Myggmedel är ett fortsatt effektivt sätt för att undvika myggbett, men tyvärr är det svårt att helt slippa undan myggen ändå. Vår förhoppning är att våra sommarhits kan bidra som ett komplement och göra det roligare för föräldrar och barn att skydda sig mot myggen i sommar, säger Annika Svedberg.

Apotek Hjärtats övriga fem tips för att undvika myggbett i sommar

1. Undvik skuggiga platser och områden med stillastående vatten där myggorna trivs som bäst.
  2. Klä gärna barnet i vita eller ljusa kläder då myggor drar sig till mörka färger. Till små barn är det bra att använda myggnät till barnvagnen.
  3. Tänk på att svettdoft drar till sig myggor, försök att planera in kvällsbadet innan det börjar skymma.
  4. Myggor föredrar speciellt bar och tunn hud. Var noga med att täcka barnens handleder och vrister.
  5. Vissa myggmedel ska inte användas på små barn, så se till att läsa på förpackningen innan du använder myggmedlet. Om du använder myggmedel på ditt barn – applicera måttligt och undvik sår, irriterad hud, ögon och mun. Använd inte myggmedel under kläderna, om barnet bär tunna kläder spraya istället medel utanpå kläderna. När skyddet inte längre behövs, tvätta av med tvål och vatten.

Hitta albumet här:

Spotify

Apple Music

Tidal

*Resultatet från studien gjord av Acta tropica visade att mixen av höga och låga frekvenser i dubstepmusiken underhöll honmyggor som därför attackerade färre människor än de myggor som inte fick höra musiken. Forskare såg också att de myggor som lyssnade på låten parade sig färre gånger än de som inte fick höra den.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52,

apotekhjartat.se, icagruppen.se

Med cirka 390 apotek runt om i landet och en omsättning på cirka 12 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största privata apoteksaktör. Visionen är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och apotekhjartat.se (http://apotekhjartat.se)