​Apotekskunder borrar en brunn med klubbpoäng

11 februari 2015

Apotek Hjärtat uppmanar nu 1,6 miljoner klubbmedlemmar att skänka sina poäng till en ny djupborrad brunn till projekt Gundua i Ex-Lewa. Behovet av rent vatten är under delar av året akut i det lilla samhället i norra Kenya.

Två gånger per år kan medlemmarna i Apotek Hjärtats kundklubb skänka sina poäng till Gundua i Ex-Lewa, ett område i norra Kenya med 10 000 invånare.

Årets första insamling går till en djupborrad brunn med tillhörande vattenledningar som kan förse samhället med rent vatten.

– Att vrida på kranen och få rent vatten är en självklarhet för oss. Men i Gundua finns få kranar att vrida på och vattnet som finns är långt ifrån hälsosamt. En djupborrad brunn kan snabbt skapa bättre förutsättningar för människorna där, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Ett nåbart mål
I dag är vattenproblemen påtagliga i det lilla samhället på cirka 2 400 meters höjd, 30 mil norr om Nairobi.

– Förbättrad tillgång till och bättre kvalitet på vattnet skulle betyda mycket för hälsan hos människorna i området. Varje poäng är till stor hjälp och vi vet att intresset för att hjälpa är stort bland våra kunder, säger Annika Svedberg.

Vattenbrist och låg vattenkvalitet leder till dålig hygienisk standard, infektionssjukdomar och barnadödlighet. Lösningen – rent vatten – finns 250 meter under jord.

Att borra en brunn beräknas kosta cirka 250 000 kronor. Det motsvarar 10 kronor eller 330 poäng per centimeter.

Förra årets poängkampanjer till förmån för Gundua Foundation gick till diagnostik och behandling av luftvägssjukdomar respektive kvinnors cancersjukdomar. Då bidrog medlemmarna i Klubb Hjärtat med ungefär en halv miljon kronor.

För mer information kontakta:
Erika Burlin Hellman, presschef telefon 0705-19 49 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se

För mer information om Gundua Foundation:

Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är Sveriges största privata apoteksaktör med över 300 apotek runt om i landet. Omsättningen är cirka 9 miljarder kronor.