Apotek Hjärtat startar förberedelser för en notering på NASDAQ OMX Stockholm

25 juni 2014
Altor Fund III (Altor) och Apotek Hjärtats styrelse har fattat beslut om att förbereda Apotek Hjärtat för en börsnotering och har för denna process utsett Carnegie, Handelsbanken och Nordea som rådgivare.

– Apotek Hjärtat är idag ett välkänt och omtyckt företag bland Sveriges apotekskunder och är nu redo för nästa fas med ett breddat publikt ägande.  Vi är stolta över vad Apotek Hjärtat åstadkommit genom att utveckla erbjudandet och tillgängligheten för konsumenter, säger Fredrik Strömholm, partner på Altor Equity Partners.

Apotek Hjärtat har sedan starten 2010 befäst sin ställning som Sveriges ledande privata apotekskedja med en marknadsandel på ca 25 procent och en omsättning på drygt 9 miljarder kronor och ca 2 000 medarbetare. Samtidigt har lönsamheten stadigt förbättrats och rörelseresultatet 1) för helåret 2013 uppgick till ca 360 MSEK. En fortsatt förbättring av resultatet förväntas även under 2014, bland annat som en följd av integrationen av Vårdapoteket. Utvecklingen speglas också i allt mer nöjda kunder och medarbetare, ett starkare varumärke och att Apotek Hjärtat tagit plats på 10-i-topplistan över Sveriges mest ansedda företag.

– Ett företag som Apotek Hjärtat är väl lämpat för börsen och har de senaste åren uppvisat den stabilitet som krävs för att vara noterat. Apotek Hjärtats verksamhet med en stark marknadsposition, många utvecklingsinitiativ samt god och stabil vinsttillväxt kombinerat med starka kassaflöden bör göra aktien attraktiv för många, säger Fredrik Strömholm.

Med ambitionen att vara ett modernt hälsoföretag har Apotek Hjärtat byggt upp en kundnära position kring kärnan av farmaceutiskt kunnande och omtanke om sina kunder. Bolaget har idag en prisad kundservice, 1,4 miljoner medlemmar i kundklubben, ett högt medarbetarengagemang och god kontroll över varuflödet genom egen varuförsörjning. Antalet apotek har ökat från 206 vid starten 2010 till strax över 300, bland annat genom de 27 vårdnära lägen som tillkom genom förvärvet av Vårdapoteket förra året samt nyetableringar på attraktiva lägen. Inriktningen på tillväxt handlar både om att öka tillgängligheten och att möta fler kundbehov. Inom kort lanseras e-handel samtidigt som satsningar görs på ett breddat sortiment och nya hälsotjänster.

– Människor vill mer än någonsin investera i sin hälsa och sitt välbefinnande. Apotek Hjärtat har i kraft av sin position alla förutsättningar att fortsätta utvecklas, att växa snabbare än marknaden och nå sin fulla potential som ett noterat bolag, säger Sören Mellstig, styrelseordförande för Apotek Hjärtat.

1) EBITA före poster av engångskaraktär och proforma för förvärvet av Vårdapoteket.

För mer information kontakta:
Fredrik Strömholm, Altor Equity Partners, 08-678 91 00

Om Altor Altor Equity Partners fungerar som investeringsrådgivare till Altors fonder. Sedan grundandet har Altors fonder investerat i närmare 40 företag med 3 800 miljoner euro i utfäst kapital. Investeringarna har gjorts i mellanstora nordiska företag med fokus på värdeökning genom tillväxt och verksamhetsförbättringar. Bland investeringarna finns Lindorff, Helly Hansen, Apotek Hjärtat, Carnegie, Papyrus, Dustin, Qmatic, Piab, Byggmax, Ålö, Max Matthiessen, Elixia och CTEK. Mer information finns på www.altor.com