Apotek Hjärtat driver på hållbarhetsarbetet inom apotekssektorn

9 september 2021

Apotek Hjärtat inleder ett samarbetsprojekt för att analysera produkters livscykler tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet, IDUN Minerals och Perrigo – för att driva på förståelsen och utvecklingen för en mer hållbar detaljhandel.

Som första apoteksaktör införde Apotek Hjärtat 2017 en guide, ”Välj med Hjärtat” syftet var att lyfta de läkemedelsbolag som är transparenta med sitt miljö- och hållbarhetsarbete. Den 11 februari 2021 blev "Välj med Hjärtat" ett branschgemensamt åtagande i form av alla svenska apoteks gemensamma guide ”Välvald” – för ökad transparens inom läkemedelsbranschen. Nu tar Apotek Hjärtat nästa steg för att bidra till att apotekssektorn ställer om mot en mer hållbar produktion.

- De flesta har ganska god kunskap kring hur ens val av livsmedel, el eller bostad påverkar miljön. Men väldigt få har samma kunskap kring till exempel apoteksprodukter. Därför måste vi stötta våra kunder till att göra mer hållbara köpval. För att vi ska kunna nå uppsatta klimatmål så krävs det samarbete från alla parter. Det handlar inte enbart om att få kunder att välja mer hållbara produkter, vi måste även få med oss inköp och leverantörer för att göra dessa förflyttningar. Därför är det helt självklart för oss att genomföra projektet tillsammans med IVL, Perrigo och IDUN Minerals, säger Cecilia de Pedro, hållbarhetschef Apotek Hjärtat.

Projektet kommer att utveckla kunskap om hur detaljhandeln kan använda livscykelanalyser* som underlag för att förbättra miljöprestandan längs produkters värdekedjor och att utforska effektiva sätt att implementera denna kunskap för att driva inköp, leverantörer, kunder och arbetsprocesser att tillsammans bidra till uppfyllandet av miljömål. Det räcker inte med att göra livscykelanalyser, utan resultaten måste implementeras i värdekedjans beslutsprocesser för att få en reell påverkan på produkters miljöpåverkan.  Denna studie syftar till att vara en förstudie för framtida projekt.

- Det blir intressant att se hur LCA-resultat kan användas inom detaljhandeln för att minska miljöbelastning från konsumtionen. Det krävs för att vi ska nå uppsatta klimatmål. Projektet fokuserar på detaljhandeln, men studien ska också bidra till att öka förståelsen för en apoteksprodukts klimatpåverkan längs värdekedjan, säger Susanne Lundberg, projektledare IVL.

Projektet bedrivs under hösten 2021 och resultatet kommer att publiceras i en rapport på IVL Svenska Miljöinstitutets hemsida.

* I en livscykelanalys beräknas en produkts eller tjänsts miljöpåverkan genom hela livscykeln: från råmaterialproduktion till avfallshantering.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

apotekhjartat.se, icagruppen.se