Apolosophy Sensitive - Nyheter med vårdande havre för känslig hy från Apotek Hjärtat

1 oktober 2018

Nu lanserar Apotek Hjärtat Apolosophy Sensitive - en ny hudvårdsserie speciellt anpassad för känslig hy. Serien bygger på vårdande, lugnande och stärkande ämnen från havre med dokumenterad effekt. Den består av fem oparfymerade produkter, dagkräm, nattkräm, serum, ögonkräm och rengöringslotion. Samtliga produkter är dermatologiskt testade på känslig hud och finns hos Apotek Hjärtat under oktober.

Produktfakta Apolosophy SensitiveApolosophy är Apotek Hjärtats eget varumärke med utvalda produkter inom ansikts-, kropps- och hårvård samt makeup. Apolosophy Sensitive är för känslig hy och innehåller få, utvalda och väldokumenterade ämnen, bland annat havre som har flera positiva egenskaper för den torra, känsliga hyn. Havreoljan innehåller hög andel linolensyra som mjukgör och vårdar torr och irriterad hud. Serien innehåller även betaglucan, från havre, som binder fukt och gör den torra huden mer elastisk och följsam samt verkar stärkande för hudbarriären.

– En majoritet upplever att de har problem med känslig hy. Detta problem tenderar att öka under vinterhalvåret eftersom väder, låg luftfuktighet och växlingar mellan inne- och ute temperaturer är stressande för huden, säger Marie-Louise Broman, farmaceut på Apotek Hjärtat.

Känslig hud
Känslig hy är egentligen inte en hudtyp, det är ett tillstånd som kan vara under olika långa perioder – oavsett hudtyp. Det innebär att huden lättare reagerar på påfrestning, såsom värme, kyla, sol och torr luft. Synliga tecken på känslig hud kan vara rodnad, flagning, svullnad och strävhet. Eller att huden upplevs som stram eller kliar.

– Rodnad och torrfläckar är vanliga problem som uppstår som ett resultat av väder och miljö. Dessa problem kan ofta avhjälpas bara med hjälp av rätt ansiktsvård, säger Marie-Louise Broman.

Produkterna i Apolosophy Sensitive är oparfymerade, dermatologiskt testade på personer med känslig hy och tillverkade i Sverige. Produkterna är fria från ingredienser med animaliskt ursprung. Apolosophy Sensitive lanseras i oktober 2018 och finns att köpa hos Apotek Hjärtat och på apotekhjartat.se

Se bifogat faktablad

petra.wilson@apotekhjartat.se

ICAs presstjänst
telefon: 010 422 52 52

Med cirka 390 apotek runt om i landet och en omsättning på cirka 12 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största privata apoteksaktör. Visionen är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och apotekhjartat.se.