Tillgänglighet till läkemedel
Läkemedel är vår kärnverksamhet – vi vet att de flesta kunder kommer till oss för att hämta ut på recept. Tyvärr händer det att ditt läkemedel inte finns inne så att du kan få det på en gång. Här förklarar vi vad det beror på, och vad vi på Apotek Hjärtat gör för att öka tillgängligheten till läkemedel och förenkla för våra kunder.
Vi vill att alla våra kunder ska få sitt läkemedel i rätt tid. I dag är apotekens servicegrad – hur ofta vi kan lämna ut ett läkemedel direkt – cirka 95 procent. Vi på Apotek Hjärtat är inte nöjda med det. Därför gör vi en rad saker för att förbättra och förenkla för våra kunder.
Om vi saknar ett läkemedel, hjälper vi alltid våra kunder med att antingen beställa hem läkemedlet så fort som möjligt. I regel kan du hämta ut läkemedlet nästa dag/vardag. Om det är bråttom, kontaktar vi andra apotek för att se om de har läkemedlet hemma.
Varför är tillgängligheten till läkemedel inte 100 procent när apoteken har blivit 300 fler?
Orsakerna till att inte alla kunder alltid får ut sitt läkemedel på apoteket är flera och problemen kräver olika lösningar. Apotek Hjärtat gör en rad saker. En del av dessa satsningar är inte så synliga för våra kunder, medan andra är enkla att se och ta på, till exempel våra tjänster:
- Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice och fråga om ditt läkemedel finns hemma på Apotek Hjärtat. Kundservice hjälper dig att boka ditt läkemedel.
- På vår webbplats kan du se om ditt läkemedel finns inne hos ditt närmaste Apotek Hjärtat. Sök bara efter ditt läkemedel i sökrutan.
På fass.se kan du också se om ditt läkemedel finns i lager på valfritt apotek - Vi har även en kostnadsfri abonnemangstjänst för våra kunder som regelbundet hämtar ut läkemedel. Då hjälper vi dig att komma ihåg när det är dags att hämta dina läkemedel och ser till att de finns hemma.
Apotek Hjärtats apotek lär känna sina kunder mer och mer
De flesta av våra apotek har funnits på sin lokala marknad under ett antal år. För våra nystartade apotek tar det dock lite tid att lära känna sina kunder, sin lokala marknad, och att få information om vilka läkemedel som efterfrågas. Apotek Hjärtat arbetar för att ha kunskap om de lokala kundbehoven på våra apotek, dels genom att lära känna våra kunder, dels genom att ha goda relationer med närliggande vårdcentraler, tandläkarmottagningar och veterinärer. Syftet är att kunna se till att de efterfrågade läkemedlen finns hemma på apoteket så långt det är möjligt.
Våra apotek har ett antal tusen läkemedel hemma i lager och prioriterar givetvis de efterfrågade läkemedlen. Efterfrågan kan se olika ut på olika orter. Tyvärr finns ingen möjlighet att – rent fysiskt – ha marknadens samtliga 8 500 läkemedel hemma på något apotek. Även innan omregleringen var situationen sådan att inget apotek kunde ha samtliga läkemedel i lager.
Arbete på bred front för att öka servicegraden
Orsakerna till att läkemedel inte alltid finns inne på våra apotek är flera. Ibland krävs det förändringar av apoteksmarknaden för att lösa problemen som leder till brist på läkemedel. Apotek Hjärtat genomför också egna stora satsningar. Vi tar exempelvis över hela lager- och distributionskedjan för att öka våra möjligheter att ge våra kunder sitt läkemedel i rätt tid.
Dessutom verkar vi tillsammans med andra aktörer via Sveriges Apoteksförening för att skapa goda förutsättningar för apoteksverksamhet i vårt land. En viktig branschfråga är att öka tillgången till läkemedel genom att förändra modellen för generiskt utbyte, en viktig orsak till att det uppstår läkemedelsbrist på apoteken.