Hitta Apotek Visa alla apotek

Apotek Hjärtat har över 390 apotek över hela landet - från norr till söder. Här hittar du det som passar dig bäst.

Hitta Apotek

Hitta ett apotek nära din position

Ditt apotek

{{findpharmacy.openinghours}}

{{findpharmacy.pharmacyName}}

{{findpharmacy.address}}

{{findpharmacy.postaladdress}}

Mer information Hitta hit

{{vm.total|apCurrency}}

Redan klubbmedlem? Logga in

st á {{ item.ExtendedPrice/item.Quantity | apCurrency}}

Klubbpris {{item.ClubPrice | apCurrency}}
{{item.PromotionFlyer}}

{{item.ExtendedPrice | apCurrency}}

Frakt

{{vm.shippingTotal|apCurrency}}

Klubbrabatt

{{0 | apCurrency}}

{{campaign.Promotion}}

-{{campaign.Discount|apCurrency}}

Att betala

{{vm.total|apCurrency}} inkl.moms

Har du en kampanj eller rabattkod

Din rabattkod är tillagd.

{{vm.discountErrorMsg}}

Nästan alla får ont i lederna eller musklerna ibland. Ofta beror det på att man idrottat eller rört på sig på ett sätt som man inte är van vid. Om du tränat hårdare än vanligt, eller just har kommit igång, får du troligen träningsvärk. Om du på något sätt överbelastat musklerna kan du få muskelvärk.

Träningsvärk brukar komma en eller ett par dagar efteråt med stela, ömma och kanske lite svullna muskler. Värken är ett tecken på att musklerna förstärks och på det sättet förbereder sig för att klara mer träning.

Träningsvärk läker av sig själv på några dagar. Under tiden går det bra att motionera mjukt, men vänta med hårdträning tills den värsta värken har gått över.

En del blir stolta och sporrade av att få träningsvärk. Andra ser den som ett skäl att undvika ny träning. Om du hör till den senare gruppen kan du tänka på att bara träna lätt och mjukt i början.

Ledvärk

Om ledbandet skadas lätt brukar det läka bra, men särskilt skador i höften, handleden och fingrarna bör man ha koll på så att de inte drar ut på tiden. Vid en stukning belastas leden mer än den tål och ledbandet töjs ut. Det skadade området blir ömt, varmt och svullet.

Stukningen läker ofta av sig själv.

Muskelvärk

Den vanligaste orsaken till muskelvärk är att du på något sätt överbelastat musklerna.
Du kanske har idrottat eller rört dig på ett sätt du inte är van vid. Ibland är det stress som ligger bakom. När du är stressad spänner du omedvetet musklerna, vilket leder till spänningar och smärta. Muskelvärk kan också bero på virusinfektioner som influensa.

Vad kan du göra själv mot muskelvärk?

  • Försök komma på orsaken till muskelvärken. Om du till exempel har ont i nacken/axlarna kanske du behöver se över din arbetsställning. Ta gärna små pauser där du sträcker på dig och går runt lite.
  • Att motionera regelbundet är bra för musklerna. Men värm upp före träning och stretcha efteråt för att minska risken för både muskelskador och träningsvärk.
  • Att få massage eller akupunktur kan hjälpa mot vissa former av muskelvärk.
  • Värme kan hjälpa. Pröva att lägga till exempel en värmedyna på den ömma muskeln. Det finns också muskelsalvor som kan lindra smärtan genom att värma eller kyla den ömma muskeln, till exempel Tigerbalsam och Ice Power kylande gel.
  • Värm upp ordentligt innan träning.

  • Stretcha efter träning.

  • Massage kan ha en lindrande effekt på träningsvärk.

  • Om du fått en skada – vila.Vid stukning ska du linda en elastisk binda runt fotleden så snabbt som möjligt. Det lindrar smärtan och minskar svullnaden. Efter 15–20 minuter kan du linda lite lösare. Om bindan sitter för hårt så att du får domningar ska du lossa den direkt. Kyl det skadade området med is eller kylkudde. Lägg aldrig is eller kylkudde direkt mot huden utan ha lite tyg eller bandage emellan. Låt foten vila i högläge det första dygnet.

Vad hjälper?

Gel med antiinflammatorisk och smärtlindrande effekt verkar lokalt och används på stället där du har ont, t ex Ipren gel och Voltaren gel. Dessa kan göra huden solkänslig så tänk på att skydda dig under behandlingen och två veckor efteråt.

Vid lindrig till måttlig muskelvärk kan du också ta receptfria värktabletter under 3–5 dagar. Antiinflammatoriska medel är både smärtstillande och inflammationsdämpande vilket gör dem lämpliga vid muskelskador. Exempel är ibuprofen, t ex Ipren, naproxen t ex Naproxen, eller diklofenak t ex Voltaren. Om du inte kan ta antiinflammatoriska värktabletter kan paracetamol vara ett alternativ, t ex Alvedon eller Panodil.

När det är dags att prata med läkare

Om du stukat foten och får stora problem med värk och svullnad, har svårt att stödja på leden och misstänker att något kan vara brutet.

Kanske har du ont i musklerna men vet inte alls vad det beror på? Då är det en bra idé att prata med en läkare. Det gäller också om du har svårt att använda den kroppsdel som gör ont, om receptfria värkmediciner inte hjälper och värken inte gått över efter 3–4 dagar.

Foto Johnér Bildbyrå

Ett urval av produkter vid träningsvärk eller muskelvärk

(Visar {{ctrl.loadedItems}} av {{ctrl.totalItems}})
Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2016 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.