Hitta Apotek Visa alla apotek

Apotek Hjärtat har över 390 apotek över hela landet - från norr till söder. Här hittar du det som passar dig bäst.

Hitta Apotek

Hitta ett apotek nära din position

Ditt apotek

{{findpharmacy.openinghours}}

{{findpharmacy.pharmacyName}}

{{findpharmacy.address}}

{{findpharmacy.postaladdress}}

Mer information Hitta hit

{{vm.total|apCurrency}}

Redan klubbmedlem? Logga in

st á {{ item.ExtendedPrice/item.Quantity | apCurrency}}

Klubbpris {{item.ClubPrice | apCurrency}}
{{item.PromotionFlyer}}

{{item.ExtendedPrice | apCurrency}}

Frakt

{{vm.shippingTotal|apCurrency}}

Klubbrabatt

{{0 | apCurrency}}

{{campaign.Promotion}}

-{{campaign.Discount|apCurrency}}

Att betala

{{vm.total|apCurrency}} inkl.moms

Har du en kampanj eller rabattkod

Din rabattkod är tillagd.

{{vm.discountErrorMsg}}

Det gäller förstås att börja röra sig utifrån sina egna förutsättningar. En otränad äldre eller överviktig diabetespatient kan inte ta i på samma sätt som en vältränad innebandykille. Fråga din läkare, sjukgymnast eller en personlig tränare om startråd.

Det behöver inte kosta mycket pengar att träna. Promenader, stavgång och joggning kostar bara skor, kläder och stavar. Styrketräning är gratis om du tränar hemma på golvet med din egen kropp som motstånd. Genom att cykla till jobbet under den varmare delen av året sparar du pengar och vinner hälsa.

Vardagsmotionen viktigast

Låter det präktigt och hurtigt? Kanske det, men nya forskningsrön har visat att det är alarmerande hälsofarligt att förbli en stillasittande person. Och det räcker inte med tre pass i veckan på gymmet eller i joggingspåret. De passen kan ses som komplement till den dagliga rörelsen, som visat sig vara viktigast. Sammanlagt minst 30 minuters promenad plus ett rörligt liv under dagen ger ett längre och friskare liv.

Den som jobbar på kontor bör försöka få ett höj- och sänkbart bord, resa sig och gå omkring då och då och inte tacka nej till en liten lunchpromenad. Det är till och med vetenskapligt visat att helt stillasittande kontorsarbetare dör flera år före kontorsarbetare som rör sig då och då under dagen. Dans, trädgårdsarbete, svampplockning och städning är bra aktiviteter.

De naturfolk som fortfarande finns kvar och lever som friska hela livet rör sig ungefär fyra timmar per dag i måttlig takt. Ungefär lika mycket rör sig en svensk byggnadsarbetare. Trots att han eller hon rör sig lika mycket drabbas byggnadsarbetaren av vällevnadssjukdomar som inte finns hos naturfolken. Hur kan det komma sig? Visar inte det att vikten av rörelse är överdriven?

- Bra fråga, säger livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius vid Karolinska Institutet. Vi forskare har inte alla svaren, men snabbmaten, miljögifterna och stressen spelar säkert roll. Men detta förtar inte det faktum att träning undanröjer många dåliga effekter av vårt moderna liv och bidrar till högre livskvalitet. Vi människor är gjorda för rörelse. Det finns inga hållbara anledningar till att trotsigt låta bli.

Naturfolk sitter inte lika stilla som vi, inte ens när de sitter! När vi halvsover i TV-soffan eller sitter med datorn i knät sitter de och plockar en höna, kammar håret på dottern, skalar frukt, väver ett tak... De ägnar sig åt de där livsviktiga smårörelserna som vi underskattat så mycket.


Källor:
www.fyss.se

Intervju med professor Mai-Lis Hellénius, Karolinska Institutet, Institutionen för medicin, Enheten för kardiologi, Karolinska universitetssjukhuset Solna.

Foto Johnér Bildbyrå

Populära produkter inom träning & hälsa

(Visar {{ctrl.loadedItems}} av {{ctrl.totalItems}})
Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2016 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.