Hitta Apotek Visa alla apotek

Apotek Hjärtat har över 390 apotek över hela landet - från norr till söder. Här hittar du det som passar dig bäst.

Hitta Apotek

Hitta ett apotek nära din position

Ditt apotek

{{findpharmacy.openinghours}}

{{findpharmacy.pharmacyName}}

{{findpharmacy.address}}

{{findpharmacy.postaladdress}}

Mer information Hitta hit

{{vm.total|apCurrency}}

Redan klubbmedlem? Logga in

st á {{ item.ExtendedPrice/item.Quantity | apCurrency}}

Klubbpris {{item.ClubPrice | apCurrency}}
{{item.PromotionFlyer}}

{{item.ExtendedPrice | apCurrency}}

Frakt

{{vm.shippingTotal|apCurrency}}

Klubbrabatt

{{0 | apCurrency}}

{{campaign.Promotion}}

-{{campaign.Discount|apCurrency}}

Att betala

{{vm.total|apCurrency}} inkl.moms

Har du en kampanj eller rabattkod

Din rabattkod är tillagd.

{{vm.discountErrorMsg}}

Visste du att det går åt ca 8000 kcal för att åka ett vasalopp? Det är 3-4 gånger så mycket energi som kroppen behöver en vanlig dag. Därför är det bra att ladda med kolhydrater dagarna före loppet. Förutom frukost, lunch och middag är det bra att äta några extra mellanmål.

Före loppet

Före loppet kan man även förebygga med ett flytande kosttillskott, till exempel magnesiumtabletter. Dessa bidrar till en normal muskelfunktion.

Under loppet

Det är viktigt att fylla på med energi och vätska under loppet. Vänta inte tills du blivit riktigt törstig eller hungrig. Försök istället få i dig lite att dricka redan efter 30 minuter och fyll sedan på med dryck var 10-15 minut. Mat, till exempel banan, bröd eller energibars räcker att du äter var 40-60 minut. Blåbärssoppa och banan är bra för att förebygga kramp.Om du får problem med skador under loppet, ta kontakt med sjukvårdspersonalen som finns på plats.

Efter loppet

Under ett vasalopp töms kroppen på sin lagrade energi, det vi kallar glykogendepåer. För att ge dina muskler chans till återhämtning är det därför viktigt att äta och dricka ordentligt efter målgång.

Snabba kolhydrater behövs för ny energi, men också protein för att reparera och bygga upp dina ansträngda muskler. Se därför till att få i dig en balanserad måltid redan en timme efter målgång. Fortsätt sedan att äta och dricka under flera timmar.

Träningsvärk?

Att musklerna värker efter en rejäl skidtur är nog ofrånkomligt. Men att ligga still är inget bra sätt för återhämtning. Istället är aktiv vila det bästa sättet för dina muskler att återhämta sig. Till exempel lugna promenader.

 

 

 

 

Utvalda produkter för skidloppet

(Visar {{ctrl.loadedItems}} av {{ctrl.totalItems}})
Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2016 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.