Hitta Apotek Visa alla apotek

Apotek Hjärtat har över 390 apotek över hela landet - från norr till söder. Här hittar du det som passar dig bäst.

Hitta Apotek

Hitta ett apotek nära din position

Ditt apotek

{{findpharmacy.openinghours}}

{{findpharmacy.pharmacyName}}

{{findpharmacy.address}}

{{findpharmacy.postaladdress}}

Mer informationHitta hit

{{vm.total|apCurrency}}

Redan klubbmedlem? Logga in

{{item.DisplayName}}

st á  {{ item.ExtendedPrice/item.Quantity | apCurrency}}

Klubbpris {{item.ClubPrice | apCurrency}}
{{item.PromotionFlyer}}

{{item.ExtendedPrice | apCurrency}}

Frakt

{{vm.shippingTotal|apCurrency}}

Klubbrabatt

{{0 | apCurrency}}

{{campaign.Promotion}}

-{{campaign.Discount|apCurrency}}

Att betala

{{vm.total|apCurrency}}inkl.moms

Har du en kampanj eller rabattkod

Din rabattkod är tillagd.

{{vm.discountErrorMsg}}

När vi äter bryts maten ner i mindre delar, kolhydraterna tas upp i blodbanan och höjer blodsockret. Hur blodsockerkurvan kommer att se ut efter att du ätit beror bland annat på livsmedlets struktur och sammansättning, man pratar om högt eller lågt glykemiskt index (GI).

Om du äter mat som kroppen lätt kan bryta ner stiger blodsockret snabbt för att sedan snabbt sjunka igen. Vissa upplever att en sådan berg-och-dal-bana i blodsockret ökar sötsuget och aptiten.

När du äter mat som tar längre tid på sig att brytas ner kommer kolhydraternas energi ut i blodet mer successivt. Du får en långsam och mer stabil blodsockerkurva och håller dig skönt mätt tills det är dags för nästa måltid.

Snabba och långsamma kolhydrater

Kolhydrater finns i maten i form av potatis, bröd, pasta, ris, mjöl och gryn och som sockerarter i söta drycker, fruktyoghurt, sylt, kräm, glass och godis.

Vi behöver kolhydrater för att ge energi till musklerna och hjärnan. Fullkornsbröd och frukt ger ett mervärde i form av fibrer, antioxidanter, vitaminer och mineraler. 

Läsk och godis ger ett stort energitillskott utan att tillföra andra näringsämnen. Snabba kolhydrater – med högt GI – är exempelvis vitt bröd, jasminris, couscous, läsk och godis. Långsamma kolhydrater – lågt GI – är bröd med hela korn, fullkornspasta, fullkornsris, hela korn av vete och havre, bönor och linser.

Kosttillskott för blodsockret

Krom är en mineral som bidrar till att upprätthålla normala blodsockernivåer. Krom finns nu bland Apotek Hjärtats egna kosttillskott.


Foto Johnér Bildbyrå

Populära produkter inom kost & näring

(Visar {{ctrl.loadedItems}} av {{ctrl.totalItems}})
Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2017 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.