Hitta Apotek Visa alla apotek

Apotek Hjärtat har över 390 apotek över hela landet - från norr till söder. Här hittar du det som passar dig bäst.

Hitta Apotek

Hitta ett apotek nära din position

Ditt apotek

{{findpharmacy.openinghours}}

{{findpharmacy.pharmacyName}}

{{findpharmacy.address}}

{{findpharmacy.postaladdress}}

Mer information Hitta hit

{{vm.total|apCurrency}}

Redan klubbmedlem? Logga in

st á {{ item.ListPrice | apCurrency}}

Klubbpris {{item.ClubPrice | apCurrency}}
{{item.PromotionFlyer}}

{{item.ListPrice* item.Quantity | apCurrency}}

Frakt

{{vm.shippingTotal|apCurrency}}

Klubbrabatt

{{0 | apCurrency}}

{{campaign.Promotion}}

-{{campaign.Discount|apCurrency}}

Att betala

{{vm.total|apCurrency}} inkl.moms

Har du en kampanj eller rabattkod

Din rabattkod är tillagd.

{{vm.discountErrorMsg}}

När du äter fisk och rapsolja förser du kroppen med livsnödvändiga omega 3-fettsyror. Det är fettsyror som är viktiga för cellerna och för centrala nervsystemets funktion.

Det finns tre huvudtyper av omega  3; den medellånga alfa-linolensyran (ALA), de lång- kedjiga fettsyrorna  EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra).

Alfa-linolensyra är en vegetabilisk fettsyra och finns mycket i  rapsolja, linfröolja, sojaolja och valnötter. EPA och DHA kallas också  marina fettsyror då huvudkällan är fisk och skaldjur.

DHA finns också i modersmjölk vilket är betydelsefullt för barnets utveckling. Alfa-linolensyra kan till viss del omvandlas till EPA och  DHA i kroppen men det är osäkert i vilken utsträckning. Djur är bättre  än människor på att omvandla alfa-linolensyra. Hönor som utfodrats med  linfrö värper ägg med de långkedjiga omega 3-fettsyrorna. Detsamma  gäller nötdjur som får naturbeta. Gröna blad innehåller alfa-linolensyra   som omvandlas till EPA och DHA i kött och mjölkprodukter.

Dagsbehov av omega 3

Dagsbehovet av omega 3 är enligt de Svenska Näringsrekommendationerna (SNR) minst 0,5 energiprocent. Det motsvarar cirka ett gram för kvinna och två gram för man per dag. Det kan tillgodoses med en portion lax  eller en till två matskedar rapsolja.

Om du inte äter fisk

För den som inte äter fisk eller skaldjur är det viktigt att välja  mat som innehåller alfa-linolensyran. Livsmedel rika på alfa-linolensyra   är rapsolja, smörgåsmargarin och flytande matfett baserat på rapsolja,   linfröolja och valnötter. Linfröolja är bättre val av omega 3-källa än   linfrön. Oljans fettsyror är mer lättillgängliga för oss och säkrare att  använda. Linfrön innehåller ett ämne, vätecyanid, som är giftigt i stor  mängd. Livsmedelsverket rekommenderar max två matskedar linfrö per dag.  Linfröoljan innehåller ytterst lite vätecyanid. En liten del marina  fettsyror kan fås från alger, omega 3-ägg samt ekologiska kött- och  mjölkprodukter.

Ett tillskott av omega 3 kan tillgodose EPA och DHA. Hos veganer som bara äter vegetabiliska livsmedel har inga negativa hälsoeffekter kunnat  ses, trots låga nivåer av långkedjiga omega 3-fettsyror i kroppen.

Så här säger vetenskapen:

Forskningen på omega 3-fettsyror och dess hälsoeffekter är  omfattande. Forskarna har särskilt intresserat sig för omega  3-fettsyrornas positiva effekter på hjärta och kärl. De marina  fettsyrorna verkar bidra till att sänka blodets nivå av triglycerider,  sänka blodtrycket och hålla blodkärlen elastiska. Andra områden där omega 3-fettsyrorna  sannolikt verkar vara viktiga är vid Alzheimersjukdom, adhd, depression,   inflammatorisk tarmsjukdom, reumatism, psoriasis och astma.

Mycket forskning bedrivs också på omega 3-fettsyrornas betydelse för den tidiga utvecklingen hos barn och för barns inlärnings- och  koncentrationsförmåga. Det är främst de marina fettsyrornas effekt som  studeras.

Hälsopåståenden för omega 3

Av alla forskningsområden på omega 3-fettsyror är det bara ett som  EU:s myndighet för livsmedelssäkerhet, Efsa, har godkänt ha tillräcklig vetenskaplig dokumentation för att få användas som hälsopåstående i  marknadsföringen av produkter.

Hälsopåstående är påståenden om allmänt vedertagna samband mellan  kost och hälsa, prestation eller välbefinnande. Hälsopåståendet som Efsa har godkänt är behovet av alfa-linolensyran för normal tillväxt och  utveckling. Tidigare hälsopåståenden som använts för omega 3 förbjöds av   Livsmedelsverket den 11 maj 2010. Sannolikt kommer fler hälsopåståenden  för omega 3 godkännas när fler forskningsresultat dokumenterats.

Foto Johnér Bildbyrå

Populära produkter med Omega-3

+ Visa fler
(Visar {{ctrl.loadedItems}} av {{ctrl.totalItems}})
Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2016 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.