Hitta Apotek Visa alla apotek

Apotek Hjärtat har över 390 apotek över hela landet - från norr till söder. Här hittar du det som passar dig bäst.

Hitta Apotek

Hitta ett apotek nära din position

Ditt apotek

{{findpharmacy.openinghours}}

{{findpharmacy.pharmacyName}}

{{findpharmacy.address}}

{{findpharmacy.postaladdress}}

Mer information Hitta hit

{{vm.total|apCurrency}}

Redan klubbmedlem? Logga in

st á {{ item.ListPrice | apCurrency}}

Klubbpris {{item.ClubPrice | apCurrency}}
{{item.PromotionFlyer}}

{{item.ListPrice* item.Quantity | apCurrency}}

Frakt

{{vm.shippingTotal|apCurrency}}

Klubbrabatt

{{0 | apCurrency}}

{{campaign.Promotion}}

-{{campaign.Discount|apCurrency}}

Att betala

{{vm.total|apCurrency}} inkl.moms

Har du en kampanj eller rabattkod

Din rabattkod är tillagd.

{{vm.discountErrorMsg}}

Det viktiga D-vitaminet

Många forskare har under en längre tid menat att rekommendationerna kring dagligt intag av D-vitamin borde höjas kraftigt för oss skandinaver. I höstas höjdes de nordiska näringsrekommendationerna.

De allra flesta i Sverige får i sig tillräckligt med vitaminer, men D-vitamin är ett undantag. Vissa grupper kan behöva ett tillskott, menar  Livsmedelsverket.

De nordiska rekommendationerna om D-vitamin anger att vuxna bör  få i sig 10 mikrogram D-vitamin per dag. Denna dos gällde tidigare  endast små barn, gravida och äldre. Även rekommendationerna om D-vitamin  till äldre, över 75 år, höjdes i höstas – till 20 mikrogram.

Läs mer om näringsrekommendationerna på Livsmedelsverkets webbplats.

Varför behöver vi D-vitamin?

D-vitamin har många olika funktioner i kroppen: för ett normalt och starkt skelett, för minnet och för många sjukdomar som är vanliga hos äldre, för muskelfunktioner, för att skydda mot vanliga förkylningar och influensa och mot depression.

I flera studier har man också sett ett samband mellan D-vitaminbrist och cancer, depression, benskörhet, kolesterolrubbningar och autoimmuna sjukdomar som MS. Det finns också samband med crohns sjukdom och reumatoid artrit.
Det finns även ett samband mellan låga nivåer av D-vitamin och förkylning och influensa. Hos personer som dessutom har KOL (Kroniskt obstruktiv lungsjukdom) eller astma är sambandet ännu tydligare.

Det skandinaviska ljuset räcker inteAnnika Svedberg

Vi behöver solljus för att hudcellerna ska kunna bilda aktivt D-vitamin. Under vinterhalvåret är den skandinaviska solen inte tillräckligt stark, utan vi får förlita oss på de lager vi byggt upp under sommaren och på D-vitamin från kosten.
Äldre samt mörkhyade personer och kvinnor med täckande klädsel är särskilt utsatta grupper. Mörkhyade personer behöver betydligt längre tid (5.10 gånger) i solen på nordliga breddgrader för att det ska hinna bildas tillräcklig mängd D-vitamin. Det beror på att pigmentet skyddar mot solens strålar. För dessa riskgrupper är det särskilt viktigt att äta tillräckligt med fet fisk och dricka D-vitaminberikad mjölk (mini-, lätt- eller mellanmjölk). Många behöver dessutom ett kosttillskott, åtminstone under vinterhalvåret.

– Så här års, när solen oftast lyser med sin frånvaro, är inspirationen för matlagning kanske inte heller på topp. Att tillaga en fullvärdig kost med fet fisk och mejeriprodukter är ingen självklarhet för alla, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Rekommendationen per dag i Sverige:

  • 0-74 år (gäller även gravid och ammande) - 10 mikrogram
  • 75 år och äldre - 20 mikrogram

Så får du i dig D-vitamin

D-vitamin får du i dig dels när din hud exponeras för solljus, dels från mat och dryck. Berikad mjölk och margarin, fet fisk, kött och ägg är de viktigaste källorna.
D-vitamin finns i vanliga multivitamintabletter, om man vill få i sig en större mängd D-vitamin bör man dock välja ett rent D-vitamintillskott för att undvika överdosering av andra vitaminer.

Överdosering av D-vitamin är extremt ovanligt - det krävs 25-30 gånger rekommenderad dygnsdos varje dag under en längre tid för att komma upp i nivåer som kan anses skadliga för friska personer.

 


Foto Johnér Bildbyrå

Populära produkter med D-vitamin

+ Visa fler
(Visar {{ctrl.loadedItems}} av {{ctrl.totalItems}})
Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2016 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.