Hitta Apotek Visa alla apotek

Apotek Hjärtat har över 390 apotek över hela landet - från norr till söder. Här hittar du det som passar dig bäst.

Hitta Apotek

Hitta ett apotek nära din position

Ditt apotek

{{findpharmacy.openinghours}}

{{findpharmacy.pharmacyName}}

{{findpharmacy.address}}

{{findpharmacy.postaladdress}}

Mer informationHitta hit

{{vm.total|apCurrency}}

Redan klubbmedlem? Logga in

{{item.DisplayName}}

st á  {{ item.ExtendedPrice/item.Quantity | apCurrency}}

Klubbpris {{item.ClubPrice | apCurrency}}
{{item.PromotionFlyer}}

{{item.ExtendedPrice | apCurrency}}

Frakt

{{vm.shippingTotal|apCurrency}}

Klubbrabatt

{{0 | apCurrency}}

{{campaign.Promotion}}

-{{campaign.Discount|apCurrency}}

Att betala

{{vm.total|apCurrency}}inkl.moms

Har du en kampanj eller rabattkod

Din rabattkod är tillagd.

{{vm.discountErrorMsg}}

Att äta bra är egentligen rätt enkelt, i alla fall i teorin. Det handlar om att äta lagom mycket och av rätt saker.

Den gamla tallriksmodellen är värd att damma av. Den innebär att du delar in tallriken i två lika stora delar och en mindre. Den ena stora delen ska innehålla grönsaker och rotfrukter, den andra potatis, pasta, ris eller bulgur. På den minsta delen lägger du kött, fisk, kyckling, ägg eller baljväxter/bönor. På det sättet får du en bra balans mellan kolhydrater, protein och fett.

Däremot säger tallriksmodellen ingenting om hur stor en portion ska vara. Med hjälp av ett måltidsmått kan du göra en precis lagom stor portion med lagom mängd grönsaker, kolhydrater och protein. Om du tillhör dem som äter lite för mycket kan måltidsmåttet både hjälpa dig att äta hälsosamt och gå ner i vikt.

Lista ut vad du behöver rätta till

Om du vill gå ner i vikt är det bra att först ta reda på vilken vana som orsakat övervikten. Är det småätande? För stora portioner? För mycket fika? För många kvällsmackor?

Genom att skriva matdagbok några dagar blir du medveten om hur du äter. Om du inte själv hittar felet kan du låta någon annan läsa matdagboken, till exempel en dietist eller en rådgivare på Apotek Hjärtat.

En rivstart för motivationen

Att gå ner snabbt i början kan faktiskt vara en bra väg till långsiktig viktnedgång. Om du får se resultat av dina ansträngningar blir det mycket lättare att hålla motivationen uppe. Och det är motivationen som är nyckeln till att nå fram till ditt mål.


Tips på matvanor

De allra flesta människor skulle må bra av att…

  • Äta dubbelt så mycket frukt och grönt som de gör idag. Gärna 0,5 kg varje dag vilket motsvarar tre frukter och två rejäla nävar grönsaker. 
  • Välja nyckelhålsmärkta livsmedel.
  • Äta dubbelt så mycket fisk, gärna tre gånger i veckan.
  • Använda flytande margarin eller olja i matlagningen.
  • I första hand välja fullkornsvarianter av bröd, flingor, gryn, pasta och ris.
  • Äta hälften så mycket glass, läsk, godis, snacks och bakverk som idag.

Källa: Livsmedelsverket

 


Foto Johnér Bildbyrå

Populära produkter inom kost & näring

(Visar {{ctrl.loadedItems}} av {{ctrl.totalItems}})
Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2017 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.