Köpvillkor

Här finner du information om våra köpvillkor.

1. Allmänt

Dessa allmänna köpvillkor är tillämpliga på försäljning av produkter till privatpersoner från Apotek Hjärtats webbplats www.apotekhjartat.se eller via Apotek Hjärtats app. För att handla produkter av Apotek Hjärtat via www.apotekhjartat.se eller via Apotek Hjärtats app krävs att du har fyllt 18 år.

Produkterna som vi säljer har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten kräver det (antingen i fysisk eller i digital form). Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och mer information finns i respektive produkts bruksanvisning.

2. Beställning

Beställning av produkter sker på www.apotekhjartat.se eller via Apotek Hjärtats app. Genom din beställning accepterar du dessa allmänna villkor.

Orderbekräftelse och kvitto

  1. Efter att du har gjort en beställning kommer vi att bekräfta mottagandet av din order per e-post. När du har fått orderbekräftelsen kan du inte längre göra några ändringar i din order. De varor som finns exponerade på www.apotekhjartat.se eller i Apotek Hjärtats app vid beställningstillfället lagerhålls men det kan ske förändringar i lagret fram till dess att varan plockas. Om en beställd vara (receptförskrivna undantagna) inte finns i lager när ordern plockas är Apotek Hjärtat inte skyldigt att leverera varan och du kommer då att krediteras varans värde. Vid köp av receptförskrivna varor kan priset justeras efter att du har gjort din beställning i enlighet med vad som framgår i punken 4 Priser nedan.

  2. Efter att ordern är plockad och skickad från oss så mailar vi en leveransavisering som också fungerar som kvitto.

Varor på recept

För beställning av receptförskrivna varor krävs ett elektroniskt recept samt att identifiering sker via e-legitimation. Vid köp på elektroniska recept kommer behörig personal att ta del av dina elektroniska recept och tidigare uthämtade läkemedel. Läs vidare här om hur du går tillväga för att beställa varor på recept.

Om en receptbelagd vara som leverantören har slutat att tillhandahålla inte finns på lager, erbjuder vi dig, om möjligt, en motsvarande ersättningsvara. Vi kan kontakta dig vid behov.

Om du har pappersrecept som du vill kunna använda för att göra beställningar kan du skicka in dem till Apotek Hjärtat (se adress nedan) så sparar vi dem elektroniskt. Du kan också gå till ett av våra apotek med dina pappersrecept och be dem spara dem elektroniskt.

Annullering av beställningar

Apotek Hjärtat förbehåller sig rätten att annullera beställningar som innehåller felaktiga personuppgifter, misstänks vara bedrägliga och/eller om kunden har betalningsanmärkningar.

3. Fullmakt för beställning och uthämtning

Om du vill att någon annan ska kunna beställa och hämta ut läkemedel på recept/förskrivna varor för din räkning måste du skapa en fullmakt. Fullmakten kan skapas direkt på Apotek Hjärtats webbplats eller på något av Apotek Hjärtats apotek.

Vårdnadshavare för barn 0-12 år kan beställa och hämta ut läkemedel utan fullmakt. Personer som inte är vårdnadshavare måste ha en fullmakt från vårdnadshavaren för att hämta ut läkemedel till barn 0-12 år. Recept till barn som är 13 år eller äldre kan inte visas för vårdnadshavaren enligt beslut av e-Hälsomyndigheten. Läs mer här om hur du som vårdnadshavare kan gå tillväga för att hämta receptbelagda varor till din tonåring.

För de fall som du som ombud ska hämta ut paketet ska du ange referens från aviseringssmset samt uppvisa egen legitimation.

4. Priser

Samtliga priser på www.apotekhjartat.se och i Apotek Hjärtats app anges i svenska kronor inklusive moms (eventuell fraktkostnad tillkommer). Läkemedel på recept är momsbefriade och för dessa varor visas priset utan moms. Samtliga priser uppdateras regelbundet och Apotek Hjärtat förbehåller sig rätten att göra prisändringar utan föregående avisering. Vid kampanjer eller andra erbjudanden kan särskilda villkor gälla.

Vid köp av läkemedel på recept sker slutgiltig prissättning av läkemedel som ingår i förmånen när beställningen färdigställs för leverans (dvs. när receptet expedieras av Apotek Hjärtat). Priset på läkemedel som ingår i förmånen fastställs av Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, och varierar över tid. Även ditt eget högkostnadsskydd eller taket för högkostnadsskydd kan ha ändrats innan beställningen hanteras och i dessa fall korrigeras priset på ordern utan kontakt med dig. Det pris du ska betala för läkemedel som ingår i förmånen kan således ändras från det att du beställt läkemedel till tidpunkten för leveransen. Om det visar sig att priset blir högre kommer vi att debitera dig mellanskillnaden och kreditera dig mellanskillnaden vid lägre pris.

5. Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning direktbetalning samt betalning med Swish. Denna betalningslösning kallas Klarna Checkout.

Genom köpet godkänner du dels våra köpvillkor, dels Klarnas villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. För vissa alternativ gäller särskilda villkor enligt vad som framgår i Klarna Checkout Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.

Vid betalning med kort kan du behöva verifiera din kortbetalning med 3D Secure innan köpet genomförs. Din bank kan berätta mer om 3D Secure och hur du verifierar dig. För mer information om Klarnas betalsätt eller din betalning besök klarna.se.

Om du är medlem i Klubb Hjärtat kan du delbetala varor som är bonusgrundande med intjänad bonus. Läs mer om bonus i medlemsvillkoren för Klubb Hjärtat här.

Bonusen kan endast utnyttjas vid köp om orderns värde överstiger bonusens värde. För betalning av mellanskillnaden av bonusens värde och orderns värde behöver du välja ett kompletterande betalmedel såsom kort eller faktura.

6. Frakt och leverans

Våra leveranssätt

Vid beställningen kan du välja mellan att få dina varor levererade till något av Apotek Hjärtats apotek (mot uppvisande av legitimation) eller att få dina varor levererade på de föreslagna alternativ som visas i samband med att du genomför ditt köp. Du måste ange efterfrågade uppgifter för att Apotek Hjärtat ska kunna genomföra leveransen (t.ex. portkod vid hemleverans).

För vissa typer av leveranser kan det tillkomma en avgift vilket i så fall visas i samband med ditt köp. Läs med om förutsättningar för de olika frakt- och leveransalternativen här. Leverans kan endast ske till adresser i Sverige.

Varor som skickas per post kan vara känsliga för t.ex. vissa temperaturer och det är därför viktigt att din brevlåda töms varje dag då du väntar leverans från Apotek Hjärtat. Om du bor i lägenhet med brevinkast ber vi dig notera att läkemedel ska förvaras oåtkomligt för barn och husdjur.

Rätt för Apotek Hjärtat att ändra leveranssätt i vissa fall

Apotek Hjärtat förbehåller sig rätten att ändra leveranssätt i de fall en vara bedöms olämplig att skicka enligt det leveranssätt som du har valt. Om du valt leverans till brevlåda och det visar sig att beställningens volym och/eller varornas egenskaper inte medger sådan leverans förbehåller sig Apotek Hjärtat rätten att leverera din beställning till närmaste postombud.

Tid för leverans

En beställning beräknas levereras på den dag som anges på de föreslagna leveransalternativen. I den mån aktuell vara inte finns i lager skickas din beställning normalt nästkommande vardag (eller så snart varan finns i lager). För det fall du inte är hemma när våra samarbetspartners levererar varor till dig görs flera leveransförsök.

Kylvaror som beställs fredag skickas från oss till apotek tidigast måndagen därefter. Leveranser till Gotland, till glesbygdsområden med lantbrevbärare samt till vissa apotek kan ta längre tid. Vid utebliven leverans är det viktigt att du som kund hör av dig till oss snarast för att vi ska kunna utreda orsaken till den uteblivna leveransen.

7. Ångerrätt

Som kund har du rätt att ångra ditt köp enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Om du som kund vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Om du har hanterat varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion har Apotek Hjärtat rätt att göra värdeminskningsavdrag på upp till 100 % av varans pris. Värdeminskningsavdraget bestäms i varje enskilt fall beroende på vilken typ av vara du köpt samt vilken värdeminskning som uppstått på grund av hanteringen.

Undantag från ångerrätten

Från ångerrätten undantas varor som av hälso- och hygienskäl inte kan säljas till annan konsument om den returneras. Exempel på sådana varor är läkemedel (även för djur), kylvaror, receptförskrivna varor, vissa livsmedel, hygienartiklar, kosmetika och varor inom kategorien sex och lust.

Vad ska jag göra om jag vill utnyttja ångerrätten?

För utnyttjande av ångerrätten ska varan skickas per post till Apotek Hjärtat eller återlämnas på något av Apotek Hjärtats apotek. Om du lämnar tillbaka varan på något av Apotek Hjärtats apotek ska du kunna uppvisa mailet "Kvitto & leveransbekräftelse" som du har fått via e-post när vi har behandlat din beställning.

Väljer du istället skicka tillbaka varan med postförsändelse går du tillväga på följande sätt:

  1. Kontakta vår kundservice på telefon eller mejl. Ange ditt ordernummer och att du vill returnera en vara.

  2. Vi mejlar eller postar dig en returfraktsedel som du kan skriva ut och fästa på ditt paket.

  3. Lämna in paketet på ditt närmaste Postnord-ombud. Apotek Hjärtat står för frakten.

Du kan också använda Konsumentverkets standardiserade ångerblankett om du vill ångra ditt köp. Du hittar den här.

8. Återbetalning

Om du utnyttjar din ångerrätt kommer du att få återbetalning senast inom 14 dagar från det att Apotek Hjärtat mottagit den returnerade varan.

Återbetalning sker av Klarna och hela beloppet återbetalas (inklusive frakt, skatt och avgifter) förutsatt att det är varor som omfattas av ångerrätten (se punkt 7 Ångerrätt ovan).

9. Reklamation

Om varan är felaktig, skadad eller ofullständig ska du, snarast efter att du upptäckt felet göra en reklamation genom att vända dig till Apotek Hjärtats Kundkontakt eller till något av Apotek Hjärtats apotek. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses gjorda inom skälig tid. Om du behöver skicka in den felaktiga, skadade eller ofullständiga varan per post står Apotek Hjärtat för frakten. Apotek Hjärtat förser dig med en returfraktsedel enligt punkt 7 ovan.

10. Ej uthämtade/mottagna paket

Om du ha valt att få din beställning skickad till ett ombud, ett apotek eller till ett smart skåp (Instabox) för upphämtning ligger din beställning hos ombudet, det aktuella apoteket eller i det smarta skåpet under en viss tid efter att du aviserats om du ska hämta beställningen. Därefter skickas beställningen tillbaka till Apotek Hjärtat.

Om du har valt att få din beställning hemlevererad kommer vi att göra ett antal leveransförsök. Om vi inte kan nå dig och beställningen inte får lämnas vid dörren kommer beställningen att skickas tillbaka till Apotek Hjärtat.

Om du inte hämtar ut din beställning i tid eller vi inte lyckas nå dig vid hemleverans kommer vi att debitera dig 150 kronor för frakt- och hanteringskostnader. Läs mer om förutsättningarna för de olika frakt- och leveransalternativen här.

Om beställningen innehåller varor som omfattas av ångerrätten, se punkt 7 ovan, kommer vi att kreditera dig sådana varors värde (med avdrag för frakt- och hanteringskostnaden, 150 kronor). Om du ångrar köpet av sådana varor och vill du undvika frakt- och hanteringskostnaden behöver du hämta ut/ta emot beställningen och hantera returen enligt punkt 7 ovan. Om varorna inte omfattas av ångerrätten kommer du inte att krediteras sådana varors värde och därtill kan vi komma att debitera dig för frakt- och hanteringskostnaden.

11. Personuppgifter

När du genomför ett köp på www.apotekhjartat.se behandlar vi dina personuppgifter för att bl.a. genomföra köpet. Läs mer vår behandling av dina personuppgifter här.

12. Ansvar för skada

Apotek Hjärtats ansvar för fel och/eller förseningar och skada (såväl direkt som indirekt) regleras i enlighet med dessa villkor och Konsumentköplagen (2022:260).

13. Ändring av villkoren

Apotek Hjärtat förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa allmänna villkor (ändringarna tillämpas dock inte på redan ingångna köpavtal).

14. Kontakta oss

Apotek Hjärtats kundservice: hit kan du ringa vid frågor och rådgivning om varor på recept, reklamationer, etc.

Telefon 0771-405 405 och e-post kundservice@apotekhjartat.se. Adress och telefonnummer till respektive apotek finns på vår webbplats www.apotekhjartat.se.

Du kan också kontakta oss via post:

Apotek Hjärtat AB
Kundservice
Box 4075
169 04 Solna

Registrering av elektroniska recept:

Skicka ditt recept till Apotek Hjärtat E-apotek, Blygatan 25, 60223 Norrköping.

Information om Apotek Hjärtat:

Apotek Hjärtat AB
Org.nr. 556773-8249
Mervärdesskattenummer: SE556773824901

15. Tvist

Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se eller genom att använda EU:s gemensamma onlineplattform för tvistlösning, se här.