Järntillskott

Under och efter en graviditet behöver du mycket järn. För lite järn i blodet gör dig trött och orkeslös eftersom syretransporten i blodet försämras. Det finns flera knep för att öka järnupptaget.

Du som är gravid vet att mödravården är extra intresserade av att mäta ditt blodvärde. Det beror på att kroppens järndepåer töms under en graviditet och man kan få järnbrist. Vid järnbrist är järnet som finns i maten inte tillräckligt för att återställa järnbalansen.

Tillståndet behöver då behandlas med läkemedel. I första hand järntabletter. Efter en graviditet kan det vara bra att fortsätta att tänka på att få i sig järn. Maten innehåller två olika typer av järn: hemjärn som finns i kött och tas upp i kroppen på ett effektivt sätt, och icke hemjärn, som finns i till exempel i grönsaker och bröd. För att få i dig hemjärn är det bra att äta kött varje dag. Köttet i sig förbättrar dessutom upptaget av järn från andra livsmedel. I vegetarisk kost kommer järnet främst från fullkornsprodukter, baljväxter, ägg, vissa grönsaker, frukter och bär. Spenat, bönor och linser är också bra källor.

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2018 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies från Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt. Kakor används också och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här