Vanliga frågor

Här kan du hitta svar bland våra vanliga frågor

Vid akuta frågor


Vid läkemedelsförgiftning och akuta situationer ring Giftinformationscentralen eller 112

 


Har mitt recept kommit in?


Logga in på Mina recept för att se och hämta ut dina recept (och eventuella recept till personer som du har fullmakt för).


Finns medicinen på mitt apotek?


Genom att söka på läkemedlet i sökrutan längst upp här eller i appen, så kan du se aktuellt lagersaldo på alla våra apotek.

  

Alla frågor och svar

Covid-19 och tester


Kan personalen möta mig utanför apoteket?

Kan en anhörig hämta ut mitt recept?

Erbjuder ni antikroppstester?

Erbjuder ni test för pågående infektion (PCR-test)?

Kan jag hämta mitt självtest från 1177 på Apotek Hjärtat?

Erbjuder ni influensvaccination?

Har ni handsprit och munskydd i lager?

Vad innebär begränsade uttag av läkemedel?

Är det någon brist på läkemedel på grund av coronaviruset?

Hur tar Apotek Hjärtat ansvar i den rådande situationen?

Information om coronaviruset

 

 

Inloggning och beställning


Hur fungerar e-legitimation?

Hur fungerar Mobilt  BankID?

Hur fungerar cookies?

Finns denna vara i lager?

Hur vet jag om min beställning har gått igenom?

 

 

Recept


Finns alla läkemedel på Apotek Hjärtat?

Kan jag beställa min medicin i förväg?

Gäller högkostnadsskyddet hos Apotek Hjärtat?

Kan jag få ut mina e-recept på Apotek Hjärtats fysiska apotek?

Kan jag hämta ut medicin till någon annan?

Kan jag köpa mina läkemedel på delbetalning hos Apotek Hjärtat?

Kan jag lämna in överblivna läkemedel?

Har Apotek Hjärtat tystnadsplikt?

Kan jag hämta ut mina djurläkemedel på Apotek Hjärtat?

Hur fungerar Apotek Hjärtats SMS-tjänst?

Finns det någon åldersgräns för att köpa receptfria läkemedel?

 

 

Frakt och leverans


Var är min beställning?

Jag kan inte hämta ut mitt paket, vad gör jag?

Kan en anhörig hämta ut mitt paket?

Vilka leveranssätt erbjuder ni och vad kostar de?

Vad har ni för leveranstider?

Finns det begränsningar avseende vilka produkter som har vilket leveranssätt?

Kan jag få min beställning levererad utanför Sverige?

Vad behöver jag ha med mig när jag ska hämta min beställning på apotek?

Kan jag hämta ut någon annans beställning?

Vad händer om jag glömmer att hämta ut min beställning på apotek eller utlämningsställe?

 

 

Betalning och priser


Vilka betalsätt erbjuder ni?

Hur fungerar delbetalning på er webbplats?

Vart vänder jag mig om jag har frågor om min faktura?

Är det samma priser på apotekhjartat.se som i era apotek?

Hur bestäms priserna på läkemedel?

 

 

Fullmakt - hämta ut recept åt någon annan


Kan en anhörig hämta ut mitt recept?

Hur fungerar fullmakter?

Hur tar jag bort en fullmakt?

Behöver jag fullmakt för mina barn?

 

 

Återköp och reklamation


Vart vänder jag mig om jag vill göra ett återköp eller reklamation?

Vad gäller för ångerrätt?

Vad gäller vid reklamation?

Hur sker återbetalning?

 

 

Service


Kan jag mäta mitt blodtryck hos Apotek Hjärtat?

Erbjuder ni influensvaccination?

Vilken kunskap har Apotek Hjärtats personal om läkemedel och sjukdomar?

 

 

Klubb Hjärtat


Jag har problem med mitt klubbmedlemskap

Får jag bonuspoäng i Klubb Hjärtat även när jag handlar på apotekhjartat.se?

Hur ser jag mitt kundklubbssaldo?

Hur blir jag medlem i Klubb Hjärtat?

 

 

Jag hittar inte min fråga här - vart vänder jag mig?


Kontakta oss

 

 

 

 

 

Frågor om Covid-19


 

 

 

Kan personalen möta mig utanför apoteket?

I dagsläget har vi inte möjlighet till försäljning/utlämning av recept utanför apoteket. Vi hänvisar istället till vår e-handel, här kan du beställa hem dina recept och andra produkter med leverans hem till dörren. Läs mer om möjliga leveranssätt här.

 

 

 

 

Erbjuder ni antikroppstester för Covid-19?

Ja. På flera Apotek Hjärtat kan vi erbjuda antikroppstest för Covid-19 via våra partners Min Doktor eller Vaccinova, beroende på din ort. Läs mer här

 

Har du en pågående infektion är det istället ett PCR-test du kan göra för att se om du har Covid-19. Läs mer här nedan.

 

 

 

  

Erbjuder ni test för pågående infektion (PCR-test)?

Nej. Ring till eller läs mer på 1177.se för att få information om vad som gäller för PCR-testning i din region.

 

 

 

 

 

Kan jag hämta mitt självtest från 1177 på Apotek Hjärtat?

Nej det går inte att hämta ut självtestet hos Apotek Hjärtat. När du lägger beställningen via 1177 kan du välja att få testet hemskickat eller att ett ombud kan hämta ut det på apotek i kedjan Apoteket AB.

 

 

 

 

 

Erbjuder ni influensavaccination?

Ja - du kan vaccinera dig mot influensa på många av våra apotek. Läs mer här

 

 

 

 

Har ni handsprit och munskydd i lager?

Du kan se aktuellt lagersaldo för ditt lokala apotek och e-handeln på produktens sida. 

➤ Klicka här för handsprit

➤ Klicka här för munskydd

➤ Läs mer om användning av munskydd här.

 

 

 

 

Vad innebär begränsade uttag av läkemedel?

Just nu är det ovanligt många som hämtar ut större mängder receptläkemedel än normalt, vilket innebär att andra personer, med ett omedelbart behov av läkemedel, riskerar att få vänta för länge. Regeringen har därför beslutat att mängden läkemedel som får lämnas ut vid ett tillfälle begränsas till det beräknade behovet för upp till 90 dagar. Läs mer om det här 

 

 

 

 

Är det någon brist på läkemedel på grund av coronaviruset?

Just nu råder ingen läkemedelsbrist på apotek med anledning av coronautbrottet. Det väntas inte heller några brister på kritiska substanser under den närmsta tiden. De flesta läkemedel som nu säljs på apotek är tillverkade längre tid tillbaka.

Det är dock ovanligt många som hämtar ut större mängder receptläkemedel än normalt, vilket innebär att andra personer, med ett omedelbart behov av läkemedel, riskerar att få vänta för länge. Läkemedelsverket har därför uppmanat alla apotek att hushålla med de läkemedel som finns i lager och inte lämna ut läkemedel med tätare intervaller eller längre perioder än som behövs för 90 dagars förbrukning, även om du som kund betalar själv.

Möjligheten att handla extra uttag på recept är begränsat på våra apotek och e-handel.

Du som använder läkemedel regelbundet kan i vanliga fall hämta ut den mängd som har förskrivits för ett uttag. Det kan vara upp till 90 dagars förbrukning, för att uttaget ska kunna göras inom läkemedelsförmånen. Det har tidigare varit möjligt att göra extra uttag för en längre period genom att stå för hela kostnaden själv. Som en tillfällig åtgärd, för att säkra läkemedelstillgången för alla, finns nu inte den möjligheten annat än i enstaka undantagsfall.

Läs mer hos Sveriges Apoteksförening om hur de jobbar för att bevaka frågan.    

 

 

 

 

Så tar Apotek Hjärtat ansvar i den rådande situationen

Vi på Apotek Hjärtat har en viktig roll i samhället som en del av hälso- och sjukvården. Vi gör allt vi kan för att våra apotek ska vara trygga platser för såväl våra kunder som våra medarbetare. Vi arbetar hårt för att hjälpa till med rådgivning och snabb service på apotek, e-handel och via kundkontakt. Vi lägger stor vikt vid att hantera den rådande situationen på ett så smidigt och säkert sätt som möjligt. Läs mer här 

 

 

 

 

 

Information om coronaviruset

För uppdaterad information om coronaviruset och hur du skyddar dig rekommenderar vi dig att besöka www.folkhälsomyndigheten.se

För allmänna frågor kring smittspridning och beredskap rekommenderar vi dig att besöka www.krisinformation.se

Är du orolig för att du är smittad ska du ringa 1177 för att få råd om hur du går tillväga

 

 

 

 

 

Frågor om inloggning och beställning


 

Hur fungerar e-legitimation / BankID?

En e-legitimation är en elektronisk legitimation som används på Internet och som motsvarar ett ID-kort eller körkort. Du skaffar e-legitimation via din bank.
Information e-legitimation. Information e-legitimation

Det är din utgivare av e-legitimation som skall ge dig support och hjälp med den programvara som behövs i din dator. Här kan du testa din e-legitimation och även installera/uppdatera den säkerhetsprogramvara som behövs om du saknar den:
Testa BankID 

 

 

 



Hur fungerar Mobilt  BankID?

För att kunna använda Mobilt BankID behöver du installera BankIDs säkerhetsapp och hämta ett Mobilt BankID. Detta gör du hos din internetbank.  Information Mobilt BankID

 

 

 


Hur fungerar cookies?

En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och innehåller information som används för att förbättra webbplatsen för dig. I din webbläsare kan du välja att inte acceptera cookies, men då kommer webbplatsen inte att fungera optimalt och du kommer inte att kunna logga in. 

 

 

 

 

 


Finns denna vara i lager?

Du hittar alltid aktuellt lagersaldo här på vår hemsida. I sökrutan längst upp kan du söka efter produkter du är intresserad av och sedan se aktuell lagerstatus på e-handeln och i ditt apotek.

 

 

 



Hur vet jag om min beställning har gått igenom?

När du har slutfört din beställning så skickas en bekräftelse till din mejladress. Om du inte fått en bekräftelse inom en timme bör du kontakta vår Kundkontakt på telefon  0771 – 405 405 eller mail. Kontrollera din skräppost innan så att mailet inte hamnat där.

  

 

 

 

Frågor om recept 


  

Hur vet jag att mitt recept har kommit in?

När du är inloggad på Mina recept kan du se och hämta ut dina recept och eventuella recept till personer som du har fullmakt för. För att logga in behöver du BankID.

 

 

 

 

 

Kan jag se om min medicin finns inne?

Ja, genom att söka efter ditt läkemedel i sökrutan längst upp på sidan kan du se aktuellt lager på ditt apotek. 

Vi vill även tipsa om vår mobilapp där du bland annat kan:

 

  • Hämta ut recept till dig själv, dina barn, dina djur och andra du har fullmakt för
  • Förnya recept digitalt via Min Doktor
  • Få receptpåminnelse via push-notiser
  • Se var ditt läkemedel finns i lager på närmaste apotek

 

Du kan självklart även ringa vår Kundkontakt för att få besked om din medicin finns på Apotek Hjärtat.

 

 

 

 

 

Kan en anhörig hämta ut mitt recept?

Självklart! För dig som är äldre, tillhör en riskgrupp eller av annan anledning inte kan hämta ut dina recept går det bra att be någon anhörig göra det via fullmakt. Läs mer om det här.

 
Du kan ge fullmakt på två sätt:
 
Elektronisk fullmakt
Logga in på Mina recept där du kan skapa en elektronisk fullmakt som direkt gäller i alla apotek.
 
Fysisk fullmakt
Ladda ner en fullmaktsblankett från eHälsomyndigheten här. Fullmaktsblanketten lämnas in på valfritt apotek av antingen dig själv (fullmaktsgivare) eller den person som får fullmakt.
 
Den som lämnar in fullmakten måste kunna visa legitimation. Om det är personen som får fullmakt som lämnar in fullmakten måste personen utöver egen legitimation även ha med sig fullmaktsgivarens legitimation.

 

 

 

 


Vad behövs för att jag ska kunna hämta ut recept på apotekhjartat.se?

För att hämta ut receptbelagda läkemedel krävs att du loggar in med BankID. När du är inloggad kan du se och hämta ut dina recept och eventuella recept till personer som du har fullmakt för.

För att köpa receptfria läkemedel och andra apoteksprodukter behöver du inte logga in.

Vid frågor och rådgivning om produkter på recept är du alltid välkommen att kontakta vår Kundkontakt på telefon  0771 – 405 405 eller mail.


 

 

 



Hur får jag rådgivning om mina läkemedel?

På de flesta av våra apotek kan du boka in dig för en kostnadsfri rådgivning med en farmaceut. Då kan du ställa dina frågor och diskutera dina läkemedel i lugn och ro. Rådgivningen omfattar cirka 15 minuter och sker på apoteket. Läs mer om vår rådgivning här. Om du vill ha rådgivning kring din läkemedelsexpedition är du välkommen att kontakta vår Kundkontakt på telefon  0771 – 405 405.

 

 

 



Kan jag beställa livsmedel som jag fått på recept på apotekhjartat.se?

Ja, om du har ett elektroniskt recept för livsmedel kan du beställa dessa här i vår e-handel.

 

 

 

 

Finns alla läkemedel på Apotek Hjärtat?

Apotek Hjärtat är anslutet till det nationella recepthanteringssystemet som innebär att du kan hämta ut alla läkemedel som kan fås på recept på våra apotek.

Men alla läkemedel finns inte alltid hemma - det finns inget apotek som har alla 12 000 godkända läkemedel i lager. Därför händer ibland det att ditt läkemedel är slut eller att det inte ingår i ordinarie sortiment men då beställer vi det till dig. Behöver du medicinerna akut och inte kan vänta till nästa dag hjälper vi dig att hitta rätt medicin på ett annat apotek. Läs mer om tillgänglighet till läkemedel

 

 

 

 

 

 

Kan jag beställa min medicin i förväg?

Ja, du kan själv beställa via Mina recept. Du kan även ringa vår Kundkontakt så hjälper vi till. Två-tre arbetsdagar efter din beställning kan du hämta ut medicinen på ditt lokala Apotek Hjärtat.

 

 

 

 

 

Gäller högkostnadsskyddet hos Apotek Hjärtat?

Ja, det gör det. Läs mer om högkostnadsskyddet här. Om du loggar in på Mina recept kan du även se ditt personliga högkostnadsskydd.

 

 

 

 

Kan jag få ut mina e-recept på Apotek Hjärtats fysiska apotek?

Ja, absolut. Glöm inte att ta med dig din legitimation.

 

 

 

 

 

 

Kan jag hämta ut medicin till någon annan?

Ja, det går bra om du har fullmakt. Läs mer om fullmakter.

 

 

 

 

 

 

Kan jag köpa mina läkemedel på delbetalning hos Apotek Hjärtat?

Ja, det går bra. Läs mer om delbetalning här.

 

 

 

 

 

Kan jag lämna in överblivna läkemedel?

Ja, och det är viktigt att du gör det ur miljösynpunkt. Läs mer om hur och var du kan lämna in överblivna läkemedel.

 

 

 

 

 

Har Apotek Hjärtat tystnadsplikt?

Ja. Tystnadsplikten gäller enligt lag och är ett krav för alla som arbetar hos oss.

 

 

 

 

 

Kan jag hämta ut mina djurläkemedel på Apotek Hjärtat?

Ja, alla våra apotek tillhandahåller djurläkemedel.

 

 

 

 

 

 

Hur fungerar Apotek Hjärtats SMS-tjänst?

När du kommer till Apotek Hjärtat för att hämta ut medicin som inte är färdig av olika skäl kan du få ett SMS när den är färdig för avhämtning. En praktiskt tjänst som gör att du slipper gå i onödan. Gäller alla mobilabonnemang inklusive kontantkort och kostar ingenting. 

 

 

 

 

 

 

Finns det någon åldersgräns för att köpa receptfria läkemedel?

Det finns ingen åldersgräns för att köpa receptfria läkemedel på apotek. Undantaget är nikotinpreparat där det är 18-årsgräns.

 
 

 

 

Frågor om frakt och leverans


 

Var är min beställning?

Håll utkik i mobilen - du får ett sms när ditt paket är redo att hämtas på ombud eller i apoteket, beroende på vilket leveranssätt du har valt.

Om du är medlem i Klubb Hjärtat kan du logga in på Mina sidor för att se aktuell status för din beställning.

Alla paket förutom de som skickas som ”post till brevlåda” kan du spåra i appen Mina Paket. Ladda ner den via App Store eller Google Play  

 

Beställningar som görs före klockan 15:00 helgfria vardagar levereras normalt inom 1-2 arbetsdagar under förutsättning att samtliga produkter finns i lager. Om din beställning kommer in senare eller gäller produkter som inte finns i lager, skickas din beställning normalt nästkommande vardag (eller så snart produkten finns i lager). Kontakta vår Kundkontakt på telefon  0771 – 405 405 eller mail om beställningen dröjer längre än en vecka.

 

 

 

 

 

Jag kan inte hämta ut mitt paket, vad gör jag?

Det går inte att ändra leveranssätt när en beställning är lagd. Om du sitter i karantän eller av annan anledning inte har möjlighet att hämta ut ditt paket rekommenderar vi att du låter någon annan hämta ut paketet. Läs nedan hur du går tillväga:  

 

 

 

 

Kan en anhörig hämta ut mitt paket?

Tillhör du en riskgrupp, är sjuk eller av annan anledning önskar att någon annan hämtar ut ditt paket så gäller nedan

 

För paket levererade till postombud:

Budet uppvisar din legitimation tillsammans med sin egen för att hämta ut paket

eller

Ladda ned Postnords app och följa nedan instruktioner:
- Ladda ner PostNord App på samma enhet där du har BankID.
- Välj Profil och Lägg till paket automatiskt.
- Ange mobilnumret och e-postadressen du använde när du beställde varan.
- Nu kan du använda BankID i appen och själv enkelt hämta paketet, eller låta någon annan hämta genom att dela avin. Den som hämtar paketet behöver inte visa legitimation.

 

 Paket levererade till apotek:

Budet uppvisar leveransbekräftelse som skickats till dig via mejl och identifierar sig med egen legitimation.

 

 





Vilka leveranssätt erbjuder ni och vad kostar dem?

Vi erbjuder åtta leveransalternativ:

Leveransalternativ

Kostnad

Information

Till brevlådan eller ombud

19 kr

Gratis vid köp över 99 kr. Skickas med PostNord. Levereras till ombud om det inte får plats i brevlådan

Instabox 

Gratis

 

Hemleverans Best

39 kr

Gratis vid köp över 299 kr (över 149 kr i Stockholm).

Hemleverans Airmee

39 kr

Gratis vid köp över 149 kr

Hämta på apotek

Gratis

 

Hämta på apotek Express

Gratis

Klart för upphämtning inom 4 timmar

PostNord till ombud

19 SEK

 

PostNord till dörren

59 SEK

 

Särskilda läkemedel (t.ex. narkotika), kylvaror och produkter med åldersgräns kan endast levereras till apotek. Du får information om detta när du gör din beställning. Nikotinläkemedel kan även levereras till PostNord-ombud, Best och Airmee.

 

Läs mer om frakt och leverans här

 

 





Vad har ni för leveranstider?

 

Leveranstiden varierar beroende på:

 

  • Vilket fraktsätt som väljs
  • Vilket postnummer leveransen ska till
  • Vilka varor som köps (t.ex. finns vissa varor för Expressutlämning och andra inte)
  • Hur dags beställningen görs

 

I kassan ser du vilken leveranstid som gäller för din beställning. 

Läs mer om frakt och leverans här

 

 




Finns det begränsningar avseende vilka produkter som har vilket leveranssätt?

Temperaturkänsliga produkter och läkemedel som kräver en extra säker leverans, t.ex. narkotikaklassade läkemedel, måste hämtas ut på ett apotek och kan alltså inte levereras via Posten.

För nikotin kan man välja att få leveransen till ett PostNord-ombud.

 

 

 




Kan jag få min beställning levererad utanför Sverige?

Nej, vi kan tyvärr endast leverera till adresser inom Sverige.

  

 

 



Vad behöver jag ha med mig när jag ska hämta min beställning på apotek?

När du ska hämta din beställning på apotek måste du ha med dig giltig legitimation.



 

 



Kan jag hämta ut någon annans beställning?

Ja, som ombud för en beställning som hämtas på apotek ska du förutom din egen giltiga legitimation även uppvisa den leveransbekräftelse som beställaren har fått via e-post.

Som ombud för en beställning som hämtas på postombud ska du förutom din egen giltiga legitmation även kunna uppvisa beställarens giltiga legitimation.

 

 




Vad händer om jag glömmer att hämta ut min beställning på apotek eller utlämningsställe?

Levererade beställningar ligger kvar på Postens utlämningsställe i 14 dagar. På apotek ligger paketet kvar i 30 dagar. Försändelser via Instabox finns tillgängliga för avhämtning under 3 dagar efter avisering. Om försändelsen inte hämtats kontaktar Instabox kunden för att komma överens om ny tid och plats för avhämtning inom 14 dagar. Därefter returneras paketet till Apotek Hjärtat. 

Observera att du måste hämta beställningen även om du vill använda din ångerrätt, det räcker inte att bara låta beställningen ligga kvar. Vi har rätt att ta ut en avgift för hantering av beställningar som inte hämtats ut i tid givet ökade hanteringskostnader. Avgiften för detta uppgår till 150 kr. 

Ej uthämtade paket som innehåller receptbelagda eller receptfria läkemedel måste enligt Läkemedelsverkets föreskrifter samt enligt lag destrueras. Apotek Hjärtat förbehåller sig därför rätten att debitera kunden kostnaden för läkemedel i ej uthämtade eller returnerade paket. 

 

 

 

 

 

Frågor om betalning och priser


Vilka betalsätt erbjuder ni?

Vi användar Klarna checkout och accepterar därmed kortbetalning, direktbetalning, faktura, Klarna direkt eller delbetalning.

Vid delbetalning med Klarna konto tillkommer en månadsavgift på 29 kr + årsränta.

 

 

 




Hur fungerar delbetalning på er webbplats?

När du väljer att delbetala med Klarna konto så kan du dela upp betalningen som du genomför på våra och andra webbplatser som använder sig utav Klarna. Vid delbetalning med Klarna konto tillkommer en månadsavgift på 29 kr + årsränta. Har du delbetalning på våra apotek kan du inte nyttja det på vår hemsida och kommer få separata fakturor om du väljer Klarna Konto. Läs mer om delbetalning på apotek här


 

 

 



Vart vänder jag mig om jag har frågor om min faktura?

Om du har betalat med Klarna kommer din faktura att skickas till din e-postadress. Om du har frågor är du alltid välkommen att kontakta vår Kundkontakt på telefon 0771- 405 405 eller mail.

 
 

 

 


Är det samma priser på apotekhjartat.se som i era apotek?

Ofta, men inte alltid. För många av våra populäraste produkter har vi kunnat pressa priserna på vår hemsida och kan därför erbjuda ett lägre webbpris än i våra butiker. Ibland kan vi även ha kampanjer på produkter som enbart gäller på hemsidan och inte i butik.

 

 

 

 

Hur bestäms priserna på läkemedel?

Priserna på läkemedel på recept inom läkemedelsförmånen bestäms av en statlig myndighet – Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV). Alla apotek håller därför samma priser på receptläkemedel inom läkemedelsförmånen. När det gäller receptbelagda läkemedel utanför förmånen, samt receptfria läkemedel som nässpray och huvudvärkstabletter, råder fri prissättning.

 

 

 

 

 

Frågor om fullmakt



 



Hur fungerar fullmakter?

För att handla på recept åt någon annan måste du ha en elektroniskt sparad fullmakt som ger dig rätt att handla läkemedel åt personen. De vanliga elektroniska fullmakterna som finns på vanliga apotek gäller även på vår webbplats. Finns ingen fullmakt sedan tidigare måste personen först skapa en fullmakt åt dig, antingen genom att logga in med BankID på webbplatsen eller genom att lämna in en ifylld fullmaktsblankett på ett apotek. Fullmakten ger behörighet att:

  • Beställa och hämta ut produkter på recept på alla apotek och på Apotek Hjärtats webbplats
  • Hämta en översikt över personens elektroniskt sparade recept i receptregistret
  • Lämna samtycke till registrering i Högkostnadsdatabasen
  • Lämna samtycke till att eHälsomyndigheten sparar personens recept elektroniskt

Här kan du läsa mer om fullmakter

 

 




Hur tar jag bort en fullmakt?

När du är inloggad kan du under Mina recept under fliken Fullmakter och barn hantera aktuella fullmakter.

 

 




Behöver jag fullmakt för mina barn?

Vårdnadshavare för barn under 13 år kan handla utan fullmakt. Vårdnadshavaren loggar då in med sin egen e-legitimation och fyller i barnets personnummer för att få tillgång till aktuella recept. Personer som inte är vårdnadshavare, exempelvis bonusföräldrar eller mor- och farföräldrar, måste ha en fullmakt från vårdnadshavaren för att kunna köpa och hämta ut läkemedel. Vårdnadshavare till barn som är 13 år och äldre kan inte se eller e-handla från sina barns recept. Det är inte heller möjligt för en tonåring att ge fullmakt till sin vårdnadshavare för att denne ska få tillgång till e-recepten. Här kan du läsa mer om Fullmakter och här om att hämta ut från sina tonåringars recept.


 

 

 

Frågor om återköp och reklamation


 

Vart vänder jag mig om jag vill göra ett återköp eller reklamation?


Du kan reklamera eller återlämna produkter på alla Apotek Hjärtats apotek. Om du har köpt produkten på apotekhjartat.se går det även bra att skicka produkten med returpost. Information om hur du går tillväga finns här.

 

 




Vad gäller för ångerrätt?

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Notera att läkemedel och andra produkter på recept samt receptfria läkemedel, livsmedel och kylvaror inte omfattas av ångerrätten och de kan således inte returneras. Mer information om ångerrätt samt hur du går tillväga hittar du här.

 

 



Vad gäller vid reklamation?

Om din leverans är felaktig, skadad eller ofullständig ska du genast göra en reklamation på någon av Apotek Hjärtats apotek eller kontakta vår Kundkontakt på telefon 0771- 405 405 eller mail. Vid reklamationsärenden står Apotek Hjärtat för eventuell fraktavgift.

 

 




Hur sker återbetalning?

Om du utnyttjar din ångerrätt kommer du att få återbetalning snarast möjligt och senast inom 14 dagar från det att Apotek Hjärtat mottagit meddelande från dig om att du önskar utnyttja din ångerrätt under förutsättning att Apotek Hjärtat fått tillbaka varorna eller bevis på att du skickat tillbaka varorna. 

Återbetalning sker av Klarna och hela beloppet återbetalas (inklusive frakt, skatt och avgifter). Du står för returfrakten vid utnyttjande av ångerrätten.

 

 

 

 

Frågor om service och tjänster


 

 

 

 

Kan jag mäta mitt blodtryck hos Apotek Hjärtat?

Ja, många av våra apotek tillhandahåller denna tjänst. Här kan du läsa mer om Blodtrycksmätning på våra apotek.

 

 

 

 

Vilken kunskap har Apotek Hjärtats personal om läkemedel och sjukdomar?

Hos oss möter du utbildade medarbetare och får kloka råd. Våra farmaceuter har tre till fem års högskoleutbildning och många av medarbetarna i egenvården har en yrkesutbildning. Men viktigast av allt är att våra medarbetare får löpande fortbildning om vad som är nytt så att kunskapen hålls aktuell.

  

 

 

 

 

Frågor om Klubb Hjärtat


 

Jag har problem med mitt klubbmedlemskap

Gäller din fråga Klubb Hjärtat så som att du:

- Inte kan logga in 

- Inte får ditt rabatterade pris i kassan 

- Inte kan bli medlem på hemsidan 

 

 så rekommenderar vi att du:

  1. Provar en annan webbläsare 
  2. Provar på en annan mobil/dator/padda 
  3. Rensar cookies i din webbläsare. Kortkommando ctrl+shift+del
  4. Funkar det inte trots detta, ber vi dig att skicka ett mail med ämne 'Klubb + typ av problem' (ex Klubb + kan ej logga in) till kundkontakt@apotekhjartat.se 

Vi kommer hantera ditt ärende så fort som möjligt.

 

 

 



Får jag bonuspoäng i Klubb Hjärtat även när jag handlar på apotekhjartat.se?

Ja, självklart får du bonuspoäng även när du handlar på vår webbplats. Bonuspoängen registreras när du genomför ett köp som inloggad klubbkund. Du kan logga in på kassasidan eller via din Klubb Hjärtat-sida. Läs mer om bonus här.

 

*På Apotek Hjärtat utgår bonuspoäng inte vid betalning av receptbelagda läkemedel, presentkort och förmedlade varor och tjänster. Krediteringar, rabatter, rabattkuponger, tillgodokvitton etc berättigar inte heller till poäng.

På ICA utgår bonuspoäng inte vid betalning av läkemedel på recept och förmedlade varor t.ex. från Systembolaget, Apoteket AB eller postorderföretag. Poäng utgår heller inte på presentkort, tobak, lotter, tips, spel, biljetter eller vid betalning av tjänster exempelvis uthyrning av film. Krediteringar, rabatter, rabattkuponger, tillgodokvitton, returglaskvitton etc berättigar inte heller till poäng.


 

 



Hur ser jag mitt kundklubbssaldo?

För att se ditt kundklubbsaldo loggar du in på Klubb Hjärtat.

 

 



Hur blir jag medlem i Klubb Hjärtat?

Du kan bli medlem i Klubb Hjärtat direkt här eller i något av våra apotek.

 

 

 

 

 

Jag hittar inte min fråga här - vart vänder jag mig?



Om du inte hittar svaret på din fråga gå vidare här:


➤ Kontakta oss via telefon eller mail

 

 

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2020 Apotek Hjärtat AB. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies på Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här