Viktig information


På den här sidan har vi samlat svar på de vanligaste frågorna vi får in just nu. Läs gärna igenom det innan du kontaktar oss eller gör en beställning. 

Vi kan tyvärr inte lägga beställningar för hem-/ postleverans via telefon eller mail. Vi hänvisar till att beställa via vår e-handel.

Alla ärenden hanteras i turordning och det går därför inte snabbare att få svar genom att maila flera gånger.

Tack för din förståelse!

 

Vanliga frågor just nu

Var är mitt paket?

Jag kan inte hämta ut mitt paket, vad gör jag?

Kan en anhörig hämta ut mitt paket?

Kan en anhörig hämta ut mitt recept?

Frågor om Klubb Hjärtat

Finns denna vara i lager?

Har ni handsprit och munskydd i lager?

Är det någon brist på läkemedel på grund av coronaviruset?

Hur tar Apotek Hjärtat ansvar i den rådande situationen?

Information om coronaviruset

 

 

 

 

Var är mitt paket?

Håll utkik i mobilen - du får ett sms när ditt paket är redo att hämtas på ombud eller i apoteket, beroende på vilket leveranssätt du har valt.

Om du är medlem i Klubb Hjärtat kan du logga in på Mina sidor för att se aktuell status för din beställning.

Alla paket förutom de som skickas som ”post till brevlåda” kan du spåra i appen Mina Paket. Ladda ner den via App Store eller Google Play  

 

 

 

Jag kan inte hämta ut mitt paket, vad gör jag?

Det går inte att ändra leveranssätt när en beställning är lagd. Om du sitter i karantän eller av annan anledning inte har möjlighet att hämta ut ditt paket rekommenderar vi att du låter någon annan hämta ut paketet. Läs nedan hur du går tillväga:  

 

 

 

Kan en anhörig hämta ut mitt paket?

Tillhör du en riskgrupp, är sjuk eller av annan anledning önskar att någon annan hämtar ut ditt paket så gäller nedan

 

För paket levererade till postombud:

Budet uppvisar din legitimation tillsammans med sin egen för att hämta ut paket

eller

Ladda ned Postnords app och följa nedan instruktioner:
- Ladda ner PostNord App på samma enhet där du har BankID.
- Välj Profil och Lägg till paket automatiskt.
- Ange mobilnumret och e-postadressen du använde när du beställde varan.
- Nu kan du använda BankID i appen och själv enkelt hämta paketet, eller låta någon annan hämta genom att dela avin. Den som hämtar paketet behöver inte visa legitimation.

 

 Paket levererade till apotek:

Budet uppvisar leveransbekräftelse som skickats till dig via mejl och identifierar sig med egen legitimation. 

 

 

 

Kan en anhörig hämta ut mitt recept?

Självklart! För dig som är äldre, tillhör en riskgrupp eller av annan anledning inte kan hämta ut dina recept går det bra att be någon anhörig göra det via fullmakt. Läs mer om det här.
 
Du kan ge fullmakt på två sätt:
 
Elektronisk fullmakt
Logga in på Mina recept där du kan skapa en elektronisk fullmakt som direkt gäller i alla apotek.
 
Fysisk fullmakt
Ladda ner en fullmaktsblankett från eHälsomyndigheten här. Fullmaktsblanketten lämnas in på valfritt apotek av antingen dig själv (fullmaktsgivare) eller den person som får fullmakt.
 
Den som lämnar in fullmakten måste kunna visa legitimation. Om det är personen som får fullmakt som lämnar in fullmakten måste personen utöver egen legitimation även ha med sig fullmaktsgivarens legitimation.

 

 

 

 

Klubb Hjärtat 

Gäller din fråga Klubb Hjärtat så som att du:

- Inte kan logga in 

- Inte får ditt rabatterade pris i kassan 

- Inte kan bli medlem på hemsidan 

 

 så rekommenderar vi att du:

  1. Provar en annan webbläsare 
  2. Provar på en annan mobil/dator/padda 
  3. Rensar cookies i din webbläsare. Kortkommando ctrl+shift+del
  4. Funkar det inte trots detta, ber vi dig att skicka ett mail med ämne 'Klubb + typ av problem' (ex Klubb + kan ej logga in) till kundkontakt@apotekhjartat.se 

 

Vi kommer hantera ditt ärende så fort som möjligt.

Om du önskar bli medlem hänvisar vi till ditt närmsta apotek om det inte fungerar via hemsidan.

 

 

 

Finns denna vara i lager?

Du hittar alltid aktuellt lagersaldo här på vår hemsida. I sökrutan längst upp kan du söka efter produkter du är intresserad av och sedan se aktuell lagerstatus på e-handeln och i ditt apotek.

 

 

 

 

Har ni handsprit och munskydd i lager?

Du kan se aktuellt lagersaldo för ditt lokala apotek och e-handeln på produktens sida. (Kom ihåg att grundlig handtvätt med tvål är viktigast).

Klicka här för att se handsprit

Klicka här för munskydd

 

 

 

 

 

Vad innebär begränsade uttag av läkemedel?

Just nu är det ovanligt många som hämtar ut större mängder receptläkemedel än normalt, vilket innebär att andra personer, med ett omedelbart behov av läkemedel, riskerar att få vänta för länge. Regeringen har därför beslutat att mängden läkemedel som får lämnas ut vid ett tillfälle begränsas till det beräknade behovet för upp till 90 dagar. Läs mer om det här.

 

 

 

 

 

Är det någon brist på läkemedel på grund av coronaviruset?

Just nu råder ingen läkemedelsbrist på apotek med anledning av coronautbrottet. Det väntas inte heller några brister på kritiska substanser under den närmsta tiden. De flesta läkemedel som nu säljs på apotek är tillverkade längre tid tillbaka.

Det är dock ovanligt många som hämtar ut större mängder receptläkemedel än normalt, vilket innebär att andra personer, med ett omedelbart behov av läkemedel, riskerar att få vänta för länge. Läkemedelsverket har därför uppmanat alla apotek att hushålla med de läkemedel som finns i lager och inte lämna ut läkemedel med tätare intervaller eller längre perioder än som behövs för 90 dagars förbrukning, även om du som kund betalar själv.

Från och med 19 mars kommer möjligheten att handla extra uttag på recept att kraftigt begränsas på våra apotek och i vår e-handel.

Du som använder läkemedel regelbundet kan i vanliga fall hämta ut den mängd som har förskrivits för ett uttag. Det kan vara upp till 90 dagars förbrukning, för att uttaget ska kunna göras inom läkemedelsförmånen. Det har tidigare varit möjligt att göra extra uttag för en längre period genom att stå för hela kostnaden själv. Som en tillfällig åtgärd, för att säkra läkemedelstillgången för alla, finns nu inte den möjligheten annat än i enstaka undantagsfall.

Läs mer hos Sveriges Apoteksförening om hur de jobbar för att bevaka frågan.    

 

 

 

 

Så tar Apotek Hjärtat ansvar i den rådande situationen

Just nu påverkas alla i Sverige av coronavirusets framfart. Vi på Apotek Hjärtat har en viktig roll i samhället som en del av hälso- och sjukvården. Vi gör allt vi kan för att våra apotek ska vara trygga platser för såväl våra kunder som våra medarbetare. Vi arbetar hårt för att hjälpa till med rådgivning och snabb service på apotek, e-handel och via kundkontakt. Vi lägger stor vikt vid att hantera den rådande situationen på ett så smidigt och säkert sätt som möjligt. Vi märker också att det finns en oro hos våra kunder som vi vill hjälpa till att balansera. Läs mer här 

 

 

 

 

 

Information om coronaviruset

För uppdaterad information om coronaviruset och hur du skyddar dig rekommenderar vi dig att besöka www.folkhälsomyndigheten.se

 

För rekommendationer kring utlandsresor rekommenderar vi att du besöker www.ud.se
 

För allmänna frågor kring smittspridning och beredskap rekommenderar vi dig att besöka www.krisinformation.se

 

Är du orolig för att du är smittad ska du ringa 1177 för att få råd om hur du går tillväga.  

Vi som apotek kan inte svara på dessa frågor. 

 

 

 

 

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2020 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies på Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här